Hartelijke welkom, u bent opgenomen op afdeling A1-4 Interne-Long. Hier kunt u informatie vinden over de gang van zaken op de afdeling.
De afdeling
De afdeling A1-4 telt 10 patiëntenkamers. Er zijn 18 bedden verdeeld over één-, twee- en vierpersoonskamers. Er is sprake van gemengd verplegen, dat wil zeggen dat er geen aparte mannen- of vrouwenkamers zijn. Bij elke kamer is een toilet en was- en douchegelegenheid. Op basis van medische urgentie of beschikbare lege bedden verblijft u op een één- of meer-persoonskamer.
Wie zorgen er voor u?
Op de afdeling A1-4 werken de verpleegkundigen zoveel mogelijk patiëntgericht. Dit wil zeggen dat de verpleegkundige verantwoordelijk is voor de zorg voor u, visites van artsen meeloopt en het aanspreekpunt is voor uw contactpersonen. U heeft zodoende contact met één verpleegkundige per dienst die volledig op de hoogte is van uw situatie. Daarnaast zorgen leerling-verpleegkundigen en verpleegassistenten voor u, deze vallen onder verantwoordelijkheid van de verpleegkundige. Diverse disciplines kunnen bij u langskomen, dit zijn onder andere de voedingsassistent, diëtiste, fysiotherapeut, pastoraal medewerker en vrijwilligers.
Artsenvisite
Van maandag t/m vrijdag komt de internist en/of longarts tussen 09.00 - 12.00 uur bij u langs. Wanneer u een andere arts in medebehandeling heeft kunt u deze in de loop van de dag verwachten. In het weekend komt de dienstdoende arts op een later tijdstip. De arts informeert u over de diagnose, eventuele onderzoeken, de voorgestelde behandeling, verwachte ontslagdatum en kan eventuele vragen beantwoorden. Het is verstandig om uw vragen alvast op te schrijven. De verpleegkundige is uw eerste aanspreekpunt voor vragen.
Gesprek behandelend arts
Wanneer u en/of de contactpersoon een gesprek wil met de behandelend arts met betrekking tot medische informatie, kan met uw toestemming, (telefonisch) hiervoor een afspraak gemaakt worden door de
verpleegkundige.
Oproep verpleegkundige
Bij uw bed hangt het verpleeg-oproepsysteem (‘de bel’) waarmee u de verpleegkundige laat weten zijn/haar hulp nodig te hebben. De verpleegkundige krijgt uw oproep op de pieper door en zal zodra de werkzaamheden het toelaten, naar u toekomen. Het is mogelijk dat dit even duurt, wij hopen op uw begrip hiervoor.
Televisie/internet/telefoon
Boven elk bed hangt een televisie waarvan u gratis gebruik kunt maken. Hierop zit tevens de mogelijkheid om te luisteren naar de radio of de kerktelefoon. Om gebruik te maken van het internet kunt u verbinding maken met de Wi-Fi verbinding: CURAMARE. Verder is er bij de receptie een telefoon te verkrijgen, hiervoor betaalt u borg en gebruikerskosten. U kunt op onze afdeling ook uw mobiele telefoon gebruiken, mits anderen hier geen last van hebben (’s nachts niet bellen en geluid uit).
Maaltijden
Rond 8 uur en 17 uur komt de voedingsassistent langs met de broodbuffetwagen. Hier kunt u een keuze maken uit diverse soorten brood, beleg, pap en eventuele extra’s. Rond 12 uur krijgt u een warme maaltijd, waarvoor u een dag van tevoren een keuze heeft kunnen maken op een formulier. Op vaste tijden krijgt u ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds koude en/of warme dranken aangeboden. Wanneer u dieetvoorschriften heeft, houden wij hier rekening mee. Wees zelf ook alert en vraag gerust wanneer er iets niet klopt.
Informatieverstrekking
Informatie met betrekking tot u als patiënt, wordt uitsluitend verstrekt aan uw 1e contactpersoon die bekend is bij de verpleging, dit in verband met de privacy. Tijdens bezoekuur kan uw 1e contactpersoon aan de verpleegkundige eventuele vragen stellen. Indien men niet in de gelegenheid is om hiervan gebruik te maken, kan men van 11.30 - 12.00 uur contact opnemen met de verpleegkundige. Voor vragen over het verloop van de nacht kan men vóór 7.15 uur contact opnemen met de verpleegkundige van de nachtdienst. Hiervoor kan men bellen naar: T 0187 60 74 60
Bezoektijden
De bezoektijden op de afdeling zijn van 15.30 - 19.30 uur. Graag maximaal twee bezoekers per patiënt. Het is mogelijk dat u als partner of naaste buiten bezoektijden meehelpt met de verzorging. Uiteraard altijd na overleg en toestemming van de verpleegkundige. Indien de verpleegkundige rooming-in nodig acht, nemen wij contact op met de 1e contactpersoon.
Medicatie
Tijdens de opname krijgt u medicatie van de verpleegkundige, tenzij anders is afgesproken. De medicijnen kunnen er anders uitzien door bijvoorbeeld het verschil van fabrikant. Vraag bij twijfel altijd na wat u krijgt. Bij ontslag krijgt u een actueel medicatieoverzicht, waarop eventuele wijzigingen zijn doorgevoerd. Dit wordt door de secretaresse van de afdeling naar uw eigen apotheek gestuurd. Uw medicatie wordt thuisbezorgd of kunt u zelf ophalen bij uw apotheek. In het weekend is de dienstdoende apotheek in Dirksland geopend waar u de nieuwe gestarte medicatie op kunt halen. Adres: achterdorp 1, 3247 BA Dirksland. Bij ontslag hoort u van de verpleegkundige wat bij u van toepassing is.
Wat heeft u nodig?
- Toiletartikelen; tandpasta, douchegel, shampoo, bodylotion
- Inhalatie medicatie, oogdruppels, neusspray en zalven indien u die gebruikt
- Makkelijke kleding, nachtkleding, ondergoed, kamerjas, pantoffels;
- Geneesmiddelen voor de eerste 24 uur in de originele verpakking of baxterrol.
- Rollator, indien u deze thuis ook gebruikt.
Waardevolle bezittingen
Het ziekenhuis is een openbaar gebouw waar de hele dag door veel mensen in- en uitlopen. Om die reden kunt u geld, pasjes, kostbare sieraden en andere waardevolle bezittingen beter mee naar huis geven. Het ziekenhuis is niet aansprakelijk bij verlies of diefstal.
Gevonden voorwerpen
Gevonden voorwerpen blijven één maand bewaard op de afdeling, mocht u iets missen kunt u contact opnemen met de afdeling en het op (laten) halen.
Kerkdienst
Om de week is er een kerkdienst in het restaurant van ons ziekenhuis, van 14.30 - 15.30 uur. Deze dienst wordt geleid door diverse voorgangers. U kunt aan het verplegend personeel aangeven wanneer u naar de kerkdienst wenst te gaan. Vrijwilligers halen en brengen u van en naar de afdeling. Uw familie/kennissen zijn ook van harte welkom bij de kerkdienst. De andere week is er muziek te horen in de hal van het ziekenhuis. Om dit optimaal te kunnen horen en zien, kunt u naar het trappenhuis aan het einde van de gang.
Hygiëne
In een ziekenhuis is hygiëne erg belangrijk. Daarom werken wij schoon en wassen of desinfecteren onze handen na ieder patiëntencontact. U helpt ons mee door bij het betreden en verlaten van de afdeling uw handen te desinfecteren. Aan de buitenzijde van iedere patiëntenkamer en bij de ingang van de afdeling hangen desinfectie pompjes.
I.v.m. hygiëne zijn planten met potgrond niet toegestaan, bloemen wel.
Wel of niet reanimeren
Wenst u meer informatie over het reanimatiebeleid dan kunt u terecht bij de verpleegkundige of uw behandelend arts. Ook vindt u meer informatie over “Wel of niet reanimeren” op onze website.
Heeft u tips?
We hopen dat uw verblijf op de afdeling naar wens verloopt. Zijn er tijdens uw opname onduidelijkheden, klachten, op- of aanmerkingen, dan horen wij dit graag!
Voorlopige ontslag datum (VOD)
Tijdens de artsen visite wordt er met de verpleegkundige een voorlopige ontslag datum afgesproken. Dagelijks wordt deze datum tijdens de visite besproken en aangepast en uiteraard besproken met de patiënt. Daarnaast hebben we aan bed een bordje met de vermelding van de VOD met de behandeld specialist.
Rooming in
Uw familielid of vriend(-in) is opgenomen op verpleegafdeling A1-4. De verpleegkundige kan aangeven dat het fijn zou zijn als u wat vaker aanwezig zou zijn in het ziekenhuis. Dit kan betekenen dat u ruimere bezoektijden krijgt, aanwezig bent bij de maaltijden of overnacht bij uw naaste. Dit vaker aanwezig zijn bij uw naaste noemen we rooming-in.
Aanleiding voor rooming-in
Er kunnen verschillende redenen zijn dat we u vragen om vaker aanwezig te zijn in het ziekenhuis. Uw naaste kan ernstig ziek, angstig en/of onrustig zijn. In deze en andere omstandigheden kan de aanwezigheid en ondersteuning van een vertrouwd persoon helpen om de onrust en angst te verminderen of draaglijker te maken.
Kwetsbare ouderen
Patiënten van 70 jaar of ouder hebben een verhoogde kans op complicaties na een opname in het ziekenhuis. Voorbeelden van deze complicaties zijn beperkingen in de mobiliteit, vallen, verwardheid en ondervoeding. De verpleegkundige brengt daarom vroegtijdig de risico's in kaart om complicaties zoveel mogelijk te voorkomen. Meer informatie hierover vindt u in de volgende folders:
Acuut optredende verwardheid (Delirium),
Kwetsbare ouderen en
Valpreventie in het ziekenhuis.
Meer informatie
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Kijk dan in uw persoonlijk PatiëntenPortaal, op onze website of vraag het aan uw zorgverlener via de
BeterDichtbij app of telefonisch.
PatiëntenPortaal
Op ons PatiëntenPortaal
mijn.vanweelbethesda.nl kunt u terecht voor veilige toegang tot uw medisch dossier, persoonlijke gegevens, het maken en inzien van afspraken en voorlichting over uw aandoening en/of behandeling. Het portaal is toegankelijk met behulp van uw DigiD.
BeterDichtbij app
Met de gratis
BeterDichtbij app heeft u eenvoudig en veilig contact met uw eigen arts of andere zorgverlener. Wanneer uw e-mailadres en uw mobiele telefoonnummer correct geregistreerd zijn in ons systeem, ontvangt u na het maken van uw eerste afspraak een uitnodiging voor deze app.
Hulp nodig bij het PatiëntenPortaal of BeterDichtbij?
Neem contact op met de Digihulp van CuraMare via
digihulp@curamare.nl of 0187 89 10 10 (tijdens kantooruren).
Vergoeding van uw zorgkosten
Niet alle zorg in het ziekenhuis wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. U betaalt ook altijd de hoogte van uw eigen risico. Vraag vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw behandeling in ons ziekenhuis vergoed wordt.