Algemene informatie over zelfdilatatie. Wij adviseren u deze informatie goed te lezen. Aanvullingen op deze informatie worden door uw behandelend arts aan u verteld.
Wat is zelfdilatatie?
Als u regelmatig last heeft van een vernauwing in de plasbuis (urethrastrictuur) door littekenweefsel, dan kunt u deze vernauwing verhelpen door zelfdilatatie uit te voeren. Dilatatie betekent wijder maken. Zelfdilatatie komt het meeste voor bij mannen. Zelfdilatatie doet u op dezelfde manier als katheteriseren. U brengt een katheter (dun slangetje) in via de plasbuis naar de blaas. Afhankelijk van de plaats van de vernauwing, dilateert u wel of niet tot in de blaas. De arts of verpleegkundige bespreekt dit met u. Zelfdilatatie kan tijdelijk of blijvend zijn. Als u zelfdilatatie blijvend moet doen, dan doet u dit meestal één keer per maand.
Voorbeeld van een urethrastrictuur
Na de dilatatie
De eerste paar keren kan er wat bloed aan de katheter zitten. Dit is heel normaal. Ook kan er wat bloed meekomen bij het plassen en kunt u tijdens het plassen een schrijnend gevoel hebben. Veel drinken kan deze klachten verlichten. Meestal gaat dit na een paar dagen weer vanzelf over. Zo niet dan kan het zijn dat u een infectie heeft, neem dan contact op met de polikliniek urologie.
Impact
Zelfdilatatie kan een grote impact hebben op uw leven. Het is belangrijk dat u tijdens uw bezoek aan de verpleegkundige uw vragen en twijfels bespreekt.
Bericht van verhindering
Het is belangrijk dat u op tijd aanwezig bent. Als u op het afgesproken tijdstip verhinderd bent, vragen wij u dit zo snel mogelijk te melden op het secretariaat urologie op T 0187 60 71 90.
Uw afspraak
Een eerste afspraak maken
Voor een eerste afspraak heeft u een verwijzing van de huisarts of andere medisch specialist nodig. Voor bloedprikken hoeft u geen afspraak te maken. Veel afspraken zijn ook online te maken via het
PatiëntenPortaal.
Een vervolgafspraak maken of een afspraak wijzigen
U kunt ook uw vervolgafspraak gemakkelijk zelf plannen of een afspraak wijzigen via uw persoonlijk PatiëntenPortaal;
mijn.vanweelbethesda.nl. Lukt het niet om uw afspraak digitaal te plannen en wilt u liever één van onze medewerkers spreken? Neem dan telefonisch contact op met het betreffende specialisme via het Afsprakenbureau op 0187 60 23 55. De poliklinieken zijn op werkdagen van 8.30-12.30 en 13.30-16.30 uur bereikbaar.
Meer informatie
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Kijk dan in uw persoonlijk PatiëntenPortaal, op onze website of vraag het aan uw zorgverlener via de
BeterDichtbij app of telefonisch.
PatiëntenPortaal
Op ons PatiëntenPortaal
mijn.vanweelbethesda.nl kunt u terecht voor veilige toegang tot uw medisch dossier, persoonlijke gegevens, het maken en inzien van afspraken en voorlichting over uw aandoening en/of behandeling. Het portaal is toegankelijk met behulp van uw DigiD.
BeterDichtbij app
Met de gratis
BeterDichtbij app heeft u eenvoudig en veilig contact met uw eigen arts of andere zorgverlener. Wanneer uw e-mailadres en uw mobiele telefoonnummer correct geregistreerd zijn in ons systeem, ontvangt u na het maken van uw eerste afspraak een uitnodiging voor deze app.
Hulp nodig bij het PatiëntenPortaal of BeterDichtbij?
Neem contact op met de Digihulp van CuraMare via
digihulp@curamare.nl of 0187 89 10 10 (tijdens kantooruren).
Vergoeding van uw zorgkosten
Niet alle zorg in het ziekenhuis wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. U betaalt ook altijd de hoogte van uw eigen risico. Vraag vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw behandeling in ons ziekenhuis vergoed wordt.