Logo Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis.
 
Klik op deze knop om alle folders te doorzoeken.Zoek folders
Klik op deze knop om dit document te printen.Print pagina
Klik op deze knop om dit document als PDF te downloaden.Download PDF
Klik op deze knop om de tekstgrootte te vergroten.Grotere tekst
Klik op deze knop om de tekstgrootte te verkleinen.Kleinere tekst

PiMS folder informatie logo

Pijnpoli en Anesthesie

Perifere Zenuwblokkade

Perifere Zenuwblokkade

De knop om deze folder als favoriet te markerenFavorietDe knop om deze folder per email door te sturen.Stuur door

De specialist van het pijnteam heeft in overleg met u besloten om tot een perifere zenuwblokkade over te gaan. Hier vindt u informatie over de behandeling. Heeft u na het lezen nog vragen, stel deze dan gerust aan de specialist of verpleegkundige.


Wat is een zenuwblokkade?

Het doel van de behandeling is de zenuw, die de pijnprikkel geleidt, zodanig te behandelen dat de pijn prikkel niet meer kan worden doorgegeven aan de hersenen. De specialist probeert vast te stellen door een blokkade, na plaatselijke verdoving, welke zenuw de pijn geleidt. Na een geslaagde blokkade zal de pijn verminderen. Als de pijn terugkomt kan de behandeling herhaald worden.

Voorbereiding op de behandeling

Waar meldt u zich?

U meldt zich bij de receptie van de hoofdingang voor de dagopname. Als de opname is geregeld en u bij het Apotheek Service Punt (ASP) bent geweest voor controle van de medicatie, gaat u naar de afdeling dagbehandeling. U verblijft op een zorgstoel, waarin u kunt zitten en/of liggen.

Belangrijk

Na de behandeling mag u 24 uur niet deelnemen aan het verkeer. Zorg er daarom voor dat iemand u naar huis brengt. Bent u zwanger? Informeer dan uw specialist.

Antistollingsmiddelen

Gebruikt u antistollingsmiddelen (bloedverdunners, zoals Sintrom, Marcoumar of Acenocoumarol of Ascal)? Overleg met uw specialist of u hiermee moet stoppen voor de ingreep. Na de behandeling kunt u weer met de antistolling doorgaan, tenzij uw specialist anders voorschrijft. Graag vooraf melden wanneer u allergisch bent voor medicijnen.

Behandeling

De behandeling vindt plaats in dagopname. De verpleegkundige brengt u naar de behandelkamer. De behandeling gebeurt in buik of rugligging afhankelijk van de te behandelen plaats. Nadat de huid is ontsmet brengt de specialist de naald in de juiste positie. Bij een blokkade wordt er een depot medicijnen achtergelaten, daar waar het de zenuw bereikt. Na de behandeling gaat u terug naar de Dagbehandeling waar u even kunt herstellen en wanneer alles goed is mag u naar huis.

Complicaties

Bericht van verhindering

Het is belangrijk dat u op tijd aanwezig bent. Als u op het afgesproken tijdstip verhinderd bent, vragen wij u dit zo snel mogelijk te melden bij de pijnpoli.

Uw afspraak

Een eerste afspraak maken

Voor een eerste afspraak heeft u een verwijzing van de huisarts of andere medisch specialist nodig. Voor bloedprikken hoeft u geen afspraak te maken. Veel afspraken zijn ook online te maken via het
PatiëntenPortaal.

Een vervolgafspraak maken of een afspraak wijzigen

U kunt ook uw vervolgafspraak gemakkelijk zelf plannen of een afspraak wijzigen via uw persoonlijk PatiëntenPortaal; mijn.vanweelbethesda.nl. Lukt het niet om uw afspraak digitaal te plannen en wilt u liever één van onze medewerkers spreken? Neem dan telefonisch contact op met het betreffende specialisme via het Afsprakenbureau op 0187 60 23 55. De poliklinieken zijn op werkdagen van 8.30-12.30 en 13.30-16.30 uur bereikbaar.

Meer informatie

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Kijk dan in uw persoonlijk PatiëntenPortaal, op onze website of vraag het aan uw zorgverlener via de BeterDichtbij app of telefonisch.

PatiëntenPortaal

Op ons PatiëntenPortaal mijn.vanweelbethesda.nl kunt u terecht voor veilige toegang tot uw medisch dossier, persoonlijke gegevens, het maken en inzien van afspraken en voorlichting over uw aandoening en/of behandeling. Het portaal is toegankelijk met behulp van uw DigiD.

BeterDichtbij app

Met de gratis BeterDichtbij app heeft u eenvoudig en veilig contact met uw eigen arts of andere zorgverlener. Wanneer uw e-mailadres en uw mobiele telefoonnummer correct geregistreerd zijn in ons systeem, ontvangt u na het maken van uw eerste afspraak een uitnodiging voor deze app.

Hulp nodig bij het PatiëntenPortaal of BeterDichtbij?

Neem contact op met de Digihulp van CuraMare via digihulp@curamare.nl of 0187 89 10 10 (tijdens kantooruren).

Vergoeding van uw zorgkosten

Niet alle zorg in het ziekenhuis wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. U betaalt ook altijd de hoogte van uw eigen risico. Vraag vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw behandeling in ons ziekenhuis vergoed wordt.



Foldernummer: Z17
Laatst bijgewerkt op: 24-10-2023




Gerelateerde informatie:

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees onze cookieverklaring .
Gezien