De specialist van het pijnteam heeft in overleg met u besloten om tot een zenuwblokkade over te gaan. Hier vindt u informatie over de behandeling die kan bestaan uit een blokkade of een langwerkende zenuwblokkade. Heeft u na het lezen nog vragen, stel deze dan gerust aan de specialist of verpleegkundige.
Wat is een zenuwblokkade?
Het doel van de behandeling is de zenuw, die de pijnprikkel geleidt, zodanig te behandelen dat de pijn prikkel niet meer kan worden doorgegeven aan de hersenen. De specialist probeert vast te stellen door een blokkade, na plaatselijke verdoving, welke zenuw de pijn geleidt. Na een geslaagde blokkade zal de pijn verminderen. Als de pijn terugkomt, kan er eventueel nog een andere zenuwblokkade worden uitgevoerd, waarbij elektrische pulsen worden toegepast. Dit noemen we een PRF behandeling (Puls Radio Frequente stroom).
Dit wordt gedaan met speciale apparatuur. Een dergelijke zenuwblokkade kan soms langere tijd pijnvermindering geven en kan zo nodig herhaald worden.
Voorbereiding op de behandeling
Het Apotheek Service Punt (ASP) zal een aantal dagen vóór de behandeling telefonisch contact met u opnemen voor de controle van de medicatie.
Waar meldt u zich?
U meldt zich 15 minuten van te voren bij de receptie van de hoofdingang voor de dagopname. Als de opname is geregeld gaat u naar de afdeling dagbehandeling. U krijgt hier een bed toegewezen.
Belangrijk
Na de behandeling mag u 24 uur niet deelnemen aan het verkeer. Zorg er daarom voor dat iemand u naar huis brengt. Bent u zwanger? Informeer dan uw specialist.
Antistollingsmiddelen
Gebruikt u antistollingsmiddelen (bloedverdunners, zoals Sintrom, Marcoumar of Acenocoumarol of Ascal)? Overleg met uw specialist of u hiermee moet stoppen voor de ingreep. Na de behandeling kunt u weer met de antistolling doorgaan, tenzij uw specialist anders voorschrijft.
Graag vooraf melden wanneer u allergisch bent voor contrast vloeistof.
Behandeling
De behandeling vindt plaats in dagopname. De verpleegkundige brengt u naar de behandelkamer. De behandeling gebeurt in buik of rugligging afhankelijk van de te behandelen plaats. Nadat de huid is ontsmet krijgt u plaatselijke verdoving. Daarna brengt de specialist onder röntgendoorlichting de naald in de juiste positie.
Bij een blokkade wordt er een depot medicijnen achtergelaten, daar waar het de zenuw bereikt. Wanneer er een langwerkende zenuwblokkade wordt uitgevoerd, gebruikt de specialist kleine elektrische prikkels om te bepalen of de punt van de naald op de juiste plaats ligt. Daarna wordt de zenuw met elektrische pulsen behandeld (PRF), en kan de naald worden verwijderd. Na de behandeling gaat u terug naar de Dagbehandeling waar u even kunt herstellen en wanneer alles goed is mag u naar huis.
Complicaties
- Na een zenuwblokkade kan er napijn optreden;
- Na de blokkade of langwerkende zenuwblokkade kan er tijdelijk krachtsverlies optreden.
Bericht van verhindering
Het is belangrijk dat u op tijd aanwezig bent. Als u op het afgesproken tijdstip verhinderd bent, vragen wij u dit zo snel mogelijk te melden bij de pijnpoli.
Uw afspraak
Een eerste afspraak maken
Voor een eerste afspraak heeft u een verwijzing van de huisarts of andere medisch specialist nodig. Voor bloedprikken hoeft u geen afspraak te maken. Veel afspraken zijn ook online te maken via het
PatiëntenPortaal.
Een vervolgafspraak maken of een afspraak wijzigen
U kunt ook uw vervolgafspraak gemakkelijk zelf plannen of een afspraak wijzigen via uw persoonlijk PatiëntenPortaal;
mijn.vanweelbethesda.nl. Lukt het niet om uw afspraak digitaal te plannen en wilt u liever één van onze medewerkers spreken? Neem dan telefonisch contact op met het betreffende specialisme via het Afsprakenbureau op 0187 60 23 55. De poliklinieken zijn op werkdagen van 8.30-12.30 en 13.30-16.30 uur bereikbaar.
Meer informatie
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Kijk dan in uw persoonlijk PatiëntenPortaal, op onze website of vraag het aan uw zorgverlener via de
BeterDichtbij app of telefonisch.
PatiëntenPortaal
Op ons PatiëntenPortaal
mijn.vanweelbethesda.nl kunt u terecht voor veilige toegang tot uw medisch dossier, persoonlijke gegevens, het maken en inzien van afspraken en voorlichting over uw aandoening en/of behandeling. Het portaal is toegankelijk met behulp van uw DigiD.
BeterDichtbij app
Met de gratis
BeterDichtbij app heeft u eenvoudig en veilig contact met uw eigen arts of andere zorgverlener. Wanneer uw e-mailadres en uw mobiele telefoonnummer correct geregistreerd zijn in ons systeem, ontvangt u na het maken van uw eerste afspraak een uitnodiging voor deze app.
Hulp nodig bij het PatiëntenPortaal of BeterDichtbij?
Neem contact op met de Digihulp van CuraMare via
digihulp@curamare.nl of 0187 89 10 10 (tijdens kantooruren).
Vergoeding van uw zorgkosten
Niet alle zorg in het ziekenhuis wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. U betaalt ook altijd de hoogte van uw eigen risico. Vraag vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw behandeling in ons ziekenhuis vergoed wordt.