Logo Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis.
 
Klik op deze knop om alle folders te doorzoeken.Zoek folders
Klik op deze knop om dit document te printen.Print pagina
Klik op deze knop om dit document als PDF te downloaden.Download PDF
Klik op deze knop om de tekstgrootte te vergroten.Grotere tekst
Klik op deze knop om de tekstgrootte te verkleinen.Kleinere tekst

PiMS folder informatie logo

Spoed Eisende Hulp
Kindergeneeskunde

Wekadvies bij kinderen

Wekadvies bij kinderen

De knop om deze folder als favoriet te markerenFavorietDe knop om deze folder per email door te sturen.Stuur door

Na een ongeval is uw kind behandeld in Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis. De behandelend arts heeft een (lichte) hersenschudding bij uw kind vastgesteld. Uw kind kan daardoor last hebben van hoofdpijn en/of duizeligheid. Opname in het ziekenhuis is echter niet noodzakelijk.


Uw kind heeft wel behoefte aan rust, maar sufheid kan duiden op complicaties. Daarom heeft u het advies gekregen om uw kind te controleren en als het slaapt regelmatig wakker te maken. De reden hiervoor is eventuele complicaties tijdig te onderkennen.

Het wekadvies houdt in:

Gedurende de eerstvolgende 24 uur controleert u elke twee uur of uw kind goed wakker is, of goed wakker gemaakt kan worden. Het is belangrijk dat uw kind u helder aankijkt en reageert zoals u van hem of haar gewend bent. U mag uw kind in zittende houding wat te drinken geven. Baby’s kunt u na een verschoning iets te drinken geven. Let erop dat uw kind reageert zoals u gewend bent. Belangrijk is dat uw kind zich niet verslikt. Als uw kind een speen heeft, kunt u testen of het helder reageert als u deze wegneemt. Lukt het u zo niet uw kind te wekken, dan kunt u krachtig onder het voetje wrijven. Als uw kind alert is, zal het dit onaangenaam vinden en reageren met huilen. Peuters en kleuters kunt u wakker maken en laten plassen op het toilet. Een boze of huilerige reactie bij het verstoren van de slaap, duidt erop dat uw kind alert is. Probeer uw kind in zittende houding iets te laten drinken. Als uw kind niets wil drinken en dat duidelijk kan aangeven, is dat voldoende. Ook kunt u iets vragen, bijvoorbeeld waar de knuffel is, om de reactie te peilen. Als u moeite heeft uw kind te wekken, kunt u in een nagel of een oorlel knijpen. Als uw kind alert is, zal het dit onprettig vinden en huilen. Oudere kinderen kunt u eenvoudige vragen stellen, zoals “hoe heet je”, “wie ben ik” of “hoe heet jouw knuffel”. Het juiste antwoord op zo’n vraag geeft u dan de verzekering dat uw kind niet suf is. Als u uw kind niet wakker krijgt, kunt u in een nagel of oorlel knijpen. Uw kind reageert alert als het hierop bijvoorbeeld “au” zegt of huilt.

Wanneer neemt u contact op met de Spoed Eisende Hulp (SEH)

Als uw kind niet reageert, niet goed wakker te krijgen is of overgeeft, neem dan direct contact op met de afdeling Spoedeisende Hulp van Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis. Ook bij andere complicaties, vragen of twijfels kunt u contact opnemen.

Meer informatie

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Kijk dan in uw persoonlijk PatiëntenPortaal, op onze website of vraag het aan uw zorgverlener via de BeterDichtbij app of telefonisch.

PatiëntenPortaal

Op ons PatiëntenPortaal mijn.vanweelbethesda.nl kunt u terecht voor veilige toegang tot uw medisch dossier, persoonlijke gegevens, het maken en inzien van afspraken en voorlichting over uw aandoening en/of behandeling. Het portaal is toegankelijk met behulp van uw DigiD.

DigiD voor kinderen

Inloggen in Mijn Van Weel-Bethesda kan met de DigiD van het kind. Een DigiD kan online aangevraagd worden via digid.nl. Het duurt daarna ongeveer 3 werkdagen voordat deze gebruikt kan worden. Kinderen van 14 jaar of ouder moeten zelf een DigiD aanvragen en gebruiken. U mag als gezagdragende ouder of verzorger het medisch dossier van uw kind inzien, maar op welke manier is afhankelijk van de leeftijd van uw kind. U leest hier meer over op onze website.

BeterDichtbij app

Met de gratis BeterDichtbij app heeft u eenvoudig en veilig contact met uw eigen arts of andere zorgverlener. Wanneer uw e-mailadres en uw mobiele telefoonnummer correct geregistreerd zijn in ons systeem, ontvangt u na het maken van uw eerste afspraak een uitnodiging voor deze app.

Hulp nodig bij het PatiëntenPortaal of BeterDichtbij?

Neem contact op met de Digihulp van CuraMare via digihulp@curamare.nl of 0187 89 10 10 (tijdens kantooruren).

Vergoeding van uw zorgkosten

Niet alle zorg in het ziekenhuis wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. U betaalt ook altijd de hoogte van uw eigen risico. Vraag vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw behandeling in ons ziekenhuis vergoed wordt.



Foldernummer: W04
Laatst bijgewerkt op: 16-01-2024




Gerelateerde informatie:

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees onze cookieverklaring .
Gezien