Logo Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis.
 
Klik op deze knop om alle folders te doorzoeken.Zoek folders
Klik op deze knop om dit document te printen.Print pagina
Klik op deze knop om dit document als PDF te downloaden.Download PDF
Klik op deze knop om de tekstgrootte te vergroten.Grotere tekst
Klik op deze knop om de tekstgrootte te verkleinen.Kleinere tekst

PiMS folder informatie logo

Mammapoli

Met wonddrain naar huis

Met wonddrain naar huis

De knop om deze folder als favoriet te markerenFavorietDe knop om deze folder per email door te sturen.Stuur door

Tijdens de operatie zijn bij u de lymfeklieren uit de oksel verwijderd of u bent geopereerd door de plastisch chirurg en er is bij u een TE (Tissue Expander, vulballon) geplaatst. Er is nog een wonddrain achtergelaten in het wondgebied. Het hebben van een wonddrain is geen reden om in het ziekenhuis te blijven, u kunt met een wonddrain naar huis. Deze informatie is bedoeld om u te informeren over de functie en de verzorging van de wonddrain.


Wat is een wonddrain?

De wonddrain is een dun slangetje van zacht plastic waarvan een deel voorzien is van kleine gaatjes. Tijdens de operatie wordt de drain in de operatiewond geplaatst en via een aparte opening uitgeleid voordat de wond wordt gehecht. Via de drain worden bloed en weefselvocht afgezogen naar de balg. De genezing wordt bevorderd doordat het vocht wordt afgevoerd en niet in een holte blijft zitten.

De drain is bevestigd aan de balg. Boven en onder de balg zit een klem. Deze worden gebruikt bij het legen en opnieuw inwerking stellen van het systeem. De twee terugslagventielen, één in het zakje en één in de balg, zorgen ervoor dat het vocht maar een kant op kan: weg van de wond.

Hoe verzorgt u de drain?

Verbinden:

U kunt dagelijks douchen. Voor het douchen verwijdert u het gaasje. Na het douchen, inspecteert u het insteekgaatje op roodheid en zwelling. Hierna verbindt u het opnieuw met een schoongaasje.

Tip:

Het is verstandig om het slangetje van de drain in een lusje vast te plakken op het lichaam. Zo voorkomt u dat er aan de drain wordt getrokken.

Het gebruik van de drain:

Als de balg vol raakt met wondvocht moet deze geleegd worden. Volg de instructie verderop in de informatie.
Het is belangrijk om de hoeveelheden vocht aan het einde van de dag af te tekenen bij de maatverdeling van het drainzakje. De hoeveelheid per 24 uur noteert u in het schema verderop.

Wanneer wordt de drain verwijderd?

7 tot 10 dagen na de operatie wordt de drain verwijderd. Tot die tijd komt u om de 2 à 3 dagen terug op de poli bij de mammacare verpleegkundige voor de draincontrole.

120


Datum



Hoeveelheid vocht per 24 uur (in ml)



Tempratuur 8.00 uur



Temperatuur 20.00 uur




Belangrijk

In de volgende gevallen dient u direct contact op te nemen met de mammacare verpleegkundige:

Vragen

Bij vragen en/of problemen met de drain en/of verzorging ervan neemt u bij voorkeur contact op met de mammacare verpleegkundige. Zij is bereikbaar op maandag, woensdag, donderdag en vrijdag tijdens kantooruren.
T 0187 60 71 11
Bij dringende vragen kunt u op dinsdag tijdens kantooruren contact opnemen met de poli chirurgie, T 0187 60 71 10. Buiten kantooruren kunt u contact opnemen met de spoedeisende hulp (SEH).
T 0187 60 72 90
U kunt ook vragen stellen via de ‘BeterDichtbij app’. Meer informatie vindt u via onze website onder tabblad ‘ik kom voor een behandeling/beterdichtbij’.

Regionaal multidisciplinair overleg

Tijdens uw behandeling heeft u te maken met meerdere zorgverleners en verschillende afdelingen en specialismen. Bij elke patiënt is het daarom normaal dat alle zorgverleners die bij de behandeling betrokken zijn regelmatig overleggen over de behandeling in een multidisciplinair overleg. Omdat wij samenwerken in Borstcentrum ZuidHollandZuid organiseren we wekelijks een multidisciplinair overleg waar specialisten uit de vier deelnemende ziekenhuis bij aansluiten. In dit overleg worden uw gegevens besproken om zo tot een gezamenlijke diagnose en een geneeskundige behandeling te komen. Door uw gegevens met meerdere zorgverleners te bespreken, verhogen we de kwaliteit van uw zorg. Uw behandelend arts of de verpleegkundig specialist zal de uitkomst van het overleg met u bespreken. Van het multidisciplinair overleg wordt een verslag gemaakt wat in uw medisch dossier komt en naar uw huisarts gaat.

BorstcentrumZuidHollandZuid

Het Borstcentrum ZuidHollandZuid is een initiatief van Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis, Ikazia Ziekenhuis, Maasstad Ziekenhuis en het Spijkenisse Medisch Centrum. Meer dan tachtig medici, paramedici en verpleegkundigen werken intensief samen om u hoogwaardige zorg te geven. Op deze wijze bent u altijd verzekerd van de beste behandeling. Door kennis en kunde op het gebied van borstkankerzorg met elkaar te delen, kunnen we samen de zorg voor patiënten in de regio Rotterdam en de Zuid-Hollandse eilanden verder verhogen. De zorg van Borstcentrum ZuidHollandZuid wordt verleend vanuit de vier ziekenhuislocaties in Dirksland, Rotterdam en Spijkenisse.

Uw afspraak

Een eerste afspraak maken

Voor een eerste afspraak heeft u een verwijzing van de huisarts of andere medisch specialist nodig. Voor bloedprikken hoeft u geen afspraak te maken. Veel afspraken zijn ook online te maken via het
PatiëntenPortaal.

Een vervolgafspraak maken of een afspraak wijzigen

U kunt ook uw vervolgafspraak gemakkelijk zelf plannen of een afspraak wijzigen via uw persoonlijk PatiëntenPortaal; mijn.vanweelbethesda.nl. Lukt het niet om uw afspraak digitaal te plannen en wilt u liever één van onze medewerkers spreken? Neem dan telefonisch contact op met het betreffende specialisme via het Afsprakenbureau op 0187 60 23 55. De poliklinieken zijn op werkdagen van 8.30-12.30 en 13.30-16.30 uur bereikbaar.

Meer informatie

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Kijk dan in uw persoonlijk PatiëntenPortaal, op onze website of vraag het aan uw zorgverlener via de BeterDichtbij app of telefonisch.

PatiëntenPortaal

Op ons PatiëntenPortaal mijn.vanweelbethesda.nl kunt u terecht voor veilige toegang tot uw medisch dossier, persoonlijke gegevens, het maken en inzien van afspraken en voorlichting over uw aandoening en/of behandeling. Het portaal is toegankelijk met behulp van uw DigiD.

BeterDichtbij app

Met de gratis BeterDichtbij app heeft u eenvoudig en veilig contact met uw eigen arts of andere zorgverlener. Wanneer uw e-mailadres en uw mobiele telefoonnummer correct geregistreerd zijn in ons systeem, ontvangt u na het maken van uw eerste afspraak een uitnodiging voor deze app.

Hulp nodig bij het PatiëntenPortaal of BeterDichtbij?

Neem contact op met de Digihulp van CuraMare via digihulp@curamare.nl of 0187 89 10 10 (tijdens kantooruren).

Vergoeding van uw zorgkosten

Niet alle zorg in het ziekenhuis wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. U betaalt ook altijd de hoogte van uw eigen risico. Vraag vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw behandeling in ons ziekenhuis vergoed wordt.


Foldernummer: W03
Laatst bijgewerkt op: 05-08-2024




Gerelateerde informatie:

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees onze cookieverklaring .
Gezien