Algemene informatie over de verblijfskatheter. Wij adviseren u deze informatie goed te lezen. Aanvullingen op deze informatie worden door uw behandelend arts aan u verteld.
Een verblijfskatheter is een dun slangetje dat via de plasbuis naar de blaas loopt. De katheter zorgt ervoor dat de urine goed weg kan lopen uit de blaas. Om te voorkomen dat de katheter uit de blaas glijdt, zit er aan het uiteinde een ballonnetje dat gevuld wordt met water.
De urine die door de katheter wegloopt, komt in een opvangzak of er wordt een kraantje aan de katheter bevestigd. De arts of verpleegkundige bespreekt met u wat u gaat gebruiken.
Verzorging
U kunt zich gewoon douchen of wassen. Voor mannen is het wel belangrijk om de voorhuid terug te schuiven en de eikel zorgvuldig te wassen met lauw water, zonder zeep. Voor vrouwen is het belangrijk om de schaamlippen goed te spreiden voor het wassen met lauw water, zonder zeep. Als er wat afscheiding aan de katheter zit, kunt u dit verwijderen met water en een beetje zeep. U hoeft niet bang te zijn dat de katheter er tijdens het wassen uit valt. Het is belangrijk dat u uw handen wast, voor en na het loskoppelen of het vervangen van de opvangzak.
Indien u een katheter door de buikwand (suprapubisch) heeft, maakt u de insteekopening dagelijks schoon. Dit kan onder de douche of met een onsteriel gaasje met water. Het is normaal wanneer er dagelijks een beetje viezigheid en roodheid rondom de insteekopening zit, dit is een
reactie van het lichaam op de katheter.
Mogelijke problemen
Gevoel van aandrang
In het begin en na een katheterwissel kan de blaas wat geïrriteerd zijn. U heeft dan het gevoel dat u moet plassen. Dit is niet verontrustend en neemt meestal binnen enkele dagen weer af.
Lekkage
Soms heeft u lekkage langs de katheter. Dit wordt meestal veroorzaakt door blaaskrampen. Blijft u hier last van houden, neem dan contact op met de polikliniek urologie.
Bloed
Er kan wat bloed in de urine zitten na een katheterwissel. U hoeft zich hier geen zorgen over te maken. Blijf goed drinken dan gaat het binnen een paar dagen weer over.
Geen urine
Als er geen urine meer door de katheter in de opvangzak loopt, kijkt u of
- de opvangzak lager dan de blaas hangt
- er geen knik in de slang zit, waardoor de urine niet in de opvangzak kan lopen
- u voldoende heeft gedronken, minimaal twee liter per dag
Opvangzakken
Er zijn twee soorten opvangzakken, een (kleine) dagzak en een (grote) nachtzak. Overdag kan een kleine opvangzak aan het uiteinde van de katheter bevestigd worden. Deze zak kunt u met bandjes aan uw bovenbeen bevestigen. De lengte van de verbindingsslang van de beenzak is eenvoudig korter te maken, door deze op de gewenste lengte af te knippen.
Voor 's nachts is er een grotere opvangzak met een lange verbindingsslang. Deze opvangzak kunt u met het ophangrekje aan het bed bevestigen. Zorgt u dan wel dat deze lager hangt dan de blaas, dan is er een goede afloop van de urine. Om de opvangzak te legen, opent u het kraantje en laat u de urine in het toilet wegvloeien. De opvangzakken kunt u ongeveer een week gebruiken. De zak kunt u na gebruik doorspoelen met kraanwater en de volgende dag weer gebruiken. Als de zak beschadigd of vervuild is, kunt u een nieuwe pakken.
Bericht van verhindering
Het is belangrijk dat u op tijd aanwezig bent. Als u op het afgesproken tijdstip verhinderd bent, vragen wij u dit zo snel mogelijk te melden op de poli urologie.
Uw afspraak
Een eerste afspraak maken
Voor een eerste afspraak heeft u een verwijzing van de huisarts of andere medisch specialist nodig. Voor bloedprikken hoeft u geen afspraak te maken. Veel afspraken zijn ook online te maken via het
PatiëntenPortaal.
Een vervolgafspraak maken of een afspraak wijzigen
U kunt ook uw vervolgafspraak gemakkelijk zelf plannen of een afspraak wijzigen via uw persoonlijk PatiëntenPortaal;
mijn.vanweelbethesda.nl. Lukt het niet om uw afspraak digitaal te plannen en wilt u liever één van onze medewerkers spreken? Neem dan telefonisch contact op met het betreffende specialisme via het Afsprakenbureau op 0187 60 23 55. De poliklinieken zijn op werkdagen van 8.30-12.30 en 13.30-16.30 uur bereikbaar.
Meer informatie
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Kijk dan in uw persoonlijk PatiëntenPortaal, op onze website of vraag het aan uw zorgverlener via de
BeterDichtbij app of telefonisch.
PatiëntenPortaal
Op ons PatiëntenPortaal
mijn.vanweelbethesda.nl kunt u terecht voor veilige toegang tot uw medisch dossier, persoonlijke gegevens, het maken en inzien van afspraken en voorlichting over uw aandoening en/of behandeling. Het portaal is toegankelijk met behulp van uw DigiD.
BeterDichtbij app
Met de gratis
BeterDichtbij app heeft u eenvoudig en veilig contact met uw eigen arts of andere zorgverlener. Wanneer uw e-mailadres en uw mobiele telefoonnummer correct geregistreerd zijn in ons systeem, ontvangt u na het maken van uw eerste afspraak een uitnodiging voor deze app.
Hulp nodig bij het PatiëntenPortaal of BeterDichtbij?
Neem contact op met de Digihulp van CuraMare via
digihulp@curamare.nl of 0187 89 10 10 (tijdens kantooruren).
Vergoeding van uw zorgkosten
Niet alle zorg in het ziekenhuis wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. U betaalt ook altijd de hoogte van uw eigen risico. Vraag vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw behandeling in ons ziekenhuis vergoed wordt.