Uw oogarts heeft u vanwege slechtziendheid doorverwezen naar het Low Vision & Revalidatie spreekuur. Hier kunt u lezen wat slechtziendheid is, wat het spreekuur inhoudt en hoe u zich kunt voorbereiden.
Wat is slechtziendheid?
Er is sprake van slechtziendheid wanneer het niet meer mogelijk is om met een bril of contactlenzen op optimale sterkte de dagelijkse dingen te doen. Denkt u hierbij aan activiteiten als lezen, schrijven, TV kijken of het uitoefenen van een hobby.
Low Vision & Revalidatie spreekuur
Het spreekuur bestaat uit twee delen: een Low Vision onderzoek door Ergra Low Vision en een gesprek met een revalidatiespecialist van Visio of Bartiméus.
Deel 1: het Low Vision onderzoek
Tijdens het onderzoek wordt door de Low Vision specialist van Ergra Low Vision bekeken of u met een speciale bril en/of hulpmiddel in staat bent om die dingen te blijven doen of weer te gaan doen waarin u nu beperkt wordt door uw gezichtsvermogen. Zo kunt u wellicht met een handloep de etiketten in de supermarkt weer goed lezen of met een speciaal voor u op maat gemaakte telescoopbril de ondertiteling op televisie weer goed lezen. Wanneer de Low Vision specialist u een hulpmiddel adviseert, kunt u zelf beslissen of u het hulpmiddel wilt bestellen en waar u het hulpmiddel wilt bestellen. Dit kan bijvoorbeeld bij de Low Vision specialist zelf of bij sommige optiekwinkels in de regio.
Deel 2: het gesprek met de revalidatiespecialist
Een visuele beperking kan helaas alledaagse activiteiten, zoals de krant lezen, televisie kijken, het huishouden doen of werken minder vanzelfsprekend maken. Wellicht heeft u vragen over hoe u bepaalde dingen nog wel kunt blijven doen of wilt u voorbereid zijn op wat u nog te wachten staat. Om u bij dit soort vragen te begeleiden, krijgt u tijdens het spreekuur ook advies van een revalidatie-specialist van Visio of Bartiméus. De afspraak voor het spreekuur duurt ongeveer 60 minuten.
Voorbereiding
Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, vragen wij u de brillen, loepen, loep- en zonnebrillen die u nu gebruikt, mee te nemen. Daarnaast adviseren wij u om iemand mee te nemen naar uw afspraak. Dit omdat u tijdens het spreekuur veel informatie ontvangt. Tot slot vragen we u om de vragenlijst achter de informatie in te vullen voorafgaand aan het spreekuur en de informatie mee te nemen.
Ergra Low Vision, Koninklijke Visio en/of Bartiméus
In nauwe samenwerking met Het Oogzorgnetwerk organiseert de polikliniek oogheelkunde een Low Vision & Revalidatie spreekuur verzorgd door Ergra Low Vision, Koninklijke Visio en/of Bartiméus.
Ergra Low Vision
Ergra Low Vision is ruim 50 jaar specialist op het gebied van Low Vision in Nederland en Duitsland. Ergra Low Vision is werkzaam op meer dan 200 locaties en werkt nauw samen met oogartsen, revalidatiecentra en patiëntenorganisaties. Naast het geven van advies over en het aanmeten van optische hulpmiddelen voor thuis of op het werk, verzorgt Ergra Low Vision optometrische en preventieve oogonderzoeken in zorgcentra en in de OOGbus. Tevens worden via Ergra Low Vision ondersteunende oogheelkundige professionals in ziekenhuizen, zelfstandige behandelcentra en diverse Oogzorgnetwerklocaties gedetacheerd.
Koninklijke Visio
Visio is het expertisecentrum voor slechtziende en blinde mensen. Bij Visio kan iedereen terecht met vragen over slechtziend of blind zijn, ook indien daarnaast sprake is van een verstandelijke, lichamelijke of andere zintuiglijke beperking. Visio biedt informatie en advies, maar ook verschillende vormen van onderzoek, begeleiding, revalidatie, onderwijs en wonen. Medewerkers van Visio kijken naar wat wél kan in plaats van wat niét kan. Het vizier staat altijd gericht op resultaat, samenhang en betrouwbaarheid. Visio realiseert met een persoonlijke en passende aanpak tevreden cliënten. Respect voor de cliënt en haar keuzes en de kwaliteit van zijn of haar leven staan voorop. Kijk voor meer informatie op
www.visio.org of bel met het cliëntservicebureau van Koninklijke Visio op T 088 585 85 85.
Bartiméus
Bartiméus is als revalidatiecentrum specialist in leven met een visuele beperking. Iedereen die hierover vragen heeft, kan bij Bartiméus terecht, ook als er sprake is van een meervoudige beperking. Bartiméus geeft naast informatie en advies gerichte ondersteuning, begeleiding en training op het gebied van wonen, leren, werken en dagelijks leven. De vraag van de cliënt is het uitgangspunt en het bevorderen van zelfstandigheid staat centraal. Medewerkers van de Infolijn informeren u graag over de mogelijkheden en kunnen direct een eerste afspraak met u plannen. Bartiméus stelt ook kennis en ervaring beschikbaar om de samenleving toegankelijker te maken voor slechtziende en blinde mensen. Medewerkers van Bartiméus hechten veel waarde aan een betrokken manier van werken waarin respect voor ieder mens centraal staat. Kijk voor meer informatie op
www.bartimeus.nl of bel met de Bartiméus Infolijn. T 088 889 98 88 (
lokaal tarief).
Vragenlijst
1. | Als u de krant of een boek leest (indien nodig met uw leesbril of hulpmiddel) ervaart u dan problemen? | |
2. | Ervaart u problemen bij TV kijken (indien nodig met uw bril of hulpmiddel? | |
| Geeft het lezen van de ondertiteling meer problemen dan eerst?
| |
| Op welke afstand zit u van de TV? Hoe breed is het beeldscherm van uw TV? | |
3. | Ervaart u problemen bij het werken op de computer, ook als u uw leesbril of hulpmiddel gebruikt? | |
4. | Ervaart u problemen met het verplaatsen buitenshuis of binnenshuis als gevolg van uw beperkte zicht? | |
5. | Ervaart u door uw zicht problemen bij veilige deelname aan het verkeer (auto, fiets, openbaar vervoer of anders). | |
6. | Ervaart u door uw zicht problemen bij het uitvoeren van uw hobby (‘s)? | |
7. | Vermijdt u vanwege uw zicht het ontvangen van bezoek, op bezoek gaan, op vakantie gaan of uitstapjes zoals uit eten gaan of theater/museumbezoek? | |
8. | Hebt u vanwege uw zicht moeite met het uitvoeren van huishoudelijke taken? | |
9. | Ervaart u onbegrip in uw omgeving of heeft u last van boosheid of ontkenning vanwege uw zicht? En zou u over deze emoties willen praten? | |
10. | Ervaart u (meer) vermoeidheid bij het uitvoeren van uw dagelijkse taken ten gevolge van uw zicht? | |
11. | Zijn er door uw zicht moeilijkheden of problemen ontstaan op het gebied van werk / inkomen / opleiding / studie? | |
12. | Ervaart u door uw zicht problemen bij uw persoonlijke verzorging, zoals bij het aankleden, eten en drinken, innemen medicatie en zelfverzorging? | |
13. | Ervaart u door uw zicht problemen bij relaties en interacties met naasten, collega’s en/of vreemden? | |
Bericht van verhindering
Het is belangrijk dat u op tijd aanwezig bent. Als u op het afgesproken tijdstip verhinderd bent, vragen wij u dit zo snel mogelijk te melden bij de polikliniek oogheelkunde.
T 0187 60 71 60 of 0187 60 71 62
Uw afspraak
Een eerste afspraak maken
Voor een eerste afspraak heeft u een verwijzing van de huisarts of andere medisch specialist nodig. Voor bloedprikken hoeft u geen afspraak te maken. Veel afspraken zijn ook online te maken via het
PatiëntenPortaal.
Een vervolgafspraak maken of een afspraak wijzigen
U kunt ook uw vervolgafspraak gemakkelijk zelf plannen of een afspraak wijzigen via uw persoonlijk PatiëntenPortaal;
mijn.vanweelbethesda.nl. Lukt het niet om uw afspraak digitaal te plannen en wilt u liever één van onze medewerkers spreken? Neem dan telefonisch contact op met het betreffende specialisme via het Afsprakenbureau op 0187 60 23 55. De poliklinieken zijn op werkdagen van 8.30-12.30 en 13.30-16.30 uur bereikbaar.
Meer informatie
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Kijk dan in uw persoonlijk PatiëntenPortaal, op onze website of vraag het aan uw zorgverlener via de
BeterDichtbij app of telefonisch.
PatiëntenPortaal
Op ons PatiëntenPortaal
mijn.vanweelbethesda.nl kunt u terecht voor veilige toegang tot uw medisch dossier, persoonlijke gegevens, het maken en inzien van afspraken en voorlichting over uw aandoening en/of behandeling. Het portaal is toegankelijk met behulp van uw DigiD.
BeterDichtbij app
Met de gratis
BeterDichtbij app heeft u eenvoudig en veilig contact met uw eigen arts of andere zorgverlener. Wanneer uw e-mailadres en uw mobiele telefoonnummer correct geregistreerd zijn in ons systeem, ontvangt u na het maken van uw eerste afspraak een uitnodiging voor deze app.
Hulp nodig bij het PatiëntenPortaal of BeterDichtbij?
Neem contact op met de Digihulp van CuraMare via
digihulp@curamare.nl of 0187 89 10 10 (tijdens kantooruren).
Vergoeding van uw zorgkosten
Niet alle zorg in het ziekenhuis wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. U betaalt ook altijd de hoogte van uw eigen risico. Vraag vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw behandeling in ons ziekenhuis vergoed wordt.