Samen met uw behandelend arts is besloten om uw hartritme te bekijken en te bewaken. Hierin vind u informatie over dit onderzoek en welke voorbereidingen u als patiënt moet treffen.
Wat is telemetrie?
Telemetrie is een middel om uw hartritme te bekijken en te bewaken. Dit gebeurt door een draagbaar kastje dat met vijf zelfklevende elektrodes aan uw lichaam wordt bevestigd. Met dit kastje wordt uw hartritme doorlopend geregistreerd.
Afbeelding 1; de plekken waar de elektroden worden bevestigd
Afbeelding 2; een elektrodensticker
Hoe werkt telemetrie?
Uw hart is een spier, die geactiveerd wordt door elektrische prikkels. Deze prikkels ontstaan in het hart zelf. Zij zorgen ervoor dat het hart samentrekt en het bloed door het lichaam pompt. De telemetrie registreert deze prikkels en zet ze om in een signaal.
Waarom krijgt u telemetrie?
- Het vermoeden bestaat dat u een hartritmestoornis heeft.
- Er een kans bestaat dat u een hartritmestoornis krijgt.
- U een hartritmestoornis heeft gehad, waarbij het doel is om eventueel nieuwe ritmestoornissen te registreren en te kunnen behandelen.
- U een hartritmestoornis heeft, waarvoor u specifieke medicatie krijgt. Het doel is het effect van de medicatie op het hartritme te observeren.
Wat betekenen de kleurcodes?
Er zijn twee verschillende kleurcodes bij telemetrie: rood of groen. De werking van de kastjes is bij beide kleuren hetzelfde. De batterij van het telemetriekastje wordt regelmatig verwisseld. Ook de elektrodestickers worden regelmatig verwisseld. Deze stickers kunnen irritatie geven van de huid. Krijgt u klachten van jeuk of rode uitslag? Meld dit dan bij uw verpleegkundige. Het verschil tussen de rode en groene telemetrie wordt hieronder uitgelegd.
Rode telemetrie
Rode telemetrie betekent dat uw hartritme ‘streng’ bewaakt wordt. Dit gebeurt door de verpleegkundige op de verpleegafdeling en een verpleegkundige van de hartbewaking/intensive care. Van tevoren wordt er in uw ader een infuus ingebracht. Als er eventueel ritmestoornissen optreden , kan de verpleegkundige en/of arts onmiddellijk medicatie via dit infuusnaaldje toedienen.
De leefregels bij rode telemetrie zijn:
- U mag (tenzij de arts voor u een andere afspraak maakt) zelfstandig op de afdeling rondlopen tot aan de liften bij de deuren van onze afdeling. Meld dit wel altijd aan de verpleegkundige zodat hij/zij weet waar u bent.
- U mag niet zonder toestemming en/of toezicht van een verpleegkundige of arts de afdeling verlaten.
- U mag u zelfstandig wassen, maar let er op dat de draden niet losraken.
Groene telemetrie
Groene telemetrie betekent dat uw hartritme geobserveerd wordt. Dit gebeurt door de verpleegkundige op de verpleegafdeling en een verpleegkundige van de hartbewaking/intensive care. U heeft in principe geen infuusnaald nodig.
De leefregels bij groene telemetrie zijn:
- U mag zelfstandig op de afdeling rondlopen tot de liften. Meld dit wel altijd aan de verpleegkundige zodat hij/zij weet waar u bent.
- U mag zonder begeleiding van de verpleegkundige naar een onderzoek of ingreep, wel brengt iemand van het patiëntenvervoer u hier naartoe.
- U mag u zelfstandig wassen of douchen zonder kastje. Meld dit altijd aan uw verpleegkundige!
Hoe gaat u om met onzekerheid of angst?
Het kan zijn dat u onzeker of bang bent. Geef dit dan aan bij de verpleegkundige. Als u vragen heeft, stel ze gerust aan uw verpleegkundige! U kunt ook vragen stellen via de ‘BeterDichtbij app’. Meer informatie vindt u via onze website onder tabblad ‘ik kom voor een behandeling/beterdichtbij’.
Uw afspraak
Een eerste afspraak maken
Voor een eerste afspraak heeft u een verwijzing van de huisarts of andere medisch specialist nodig. Voor bloedprikken hoeft u geen afspraak te maken. Veel afspraken zijn ook online te maken via het
PatiëntenPortaal.
Een vervolgafspraak maken of een afspraak wijzigen
U kunt ook uw vervolgafspraak gemakkelijk zelf plannen of een afspraak wijzigen via uw persoonlijk PatiëntenPortaal;
mijn.vanweelbethesda.nl. Lukt het niet om uw afspraak digitaal te plannen en wilt u liever één van onze medewerkers spreken? Neem dan telefonisch contact op met het betreffende specialisme via het Afsprakenbureau op 0187 60 23 55. De poliklinieken zijn op werkdagen van 8.30-12.30 en 13.30-16.30 uur bereikbaar.
Meer informatie
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Kijk dan in uw persoonlijk PatiëntenPortaal, op onze website of vraag het aan uw zorgverlener via de
BeterDichtbij app of telefonisch.
PatiëntenPortaal
Op ons PatiëntenPortaal
mijn.vanweelbethesda.nl kunt u terecht voor veilige toegang tot uw medisch dossier, persoonlijke gegevens, het maken en inzien van afspraken en voorlichting over uw aandoening en/of behandeling. Het portaal is toegankelijk met behulp van uw DigiD.
BeterDichtbij app
Met de gratis
BeterDichtbij app heeft u eenvoudig en veilig contact met uw eigen arts of andere zorgverlener. Wanneer uw e-mailadres en uw mobiele telefoonnummer correct geregistreerd zijn in ons systeem, ontvangt u na het maken van uw eerste afspraak een uitnodiging voor deze app.
Hulp nodig bij het PatiëntenPortaal of BeterDichtbij?
Neem contact op met de Digihulp van CuraMare via
digihulp@curamare.nl of 0187 89 10 10 (tijdens kantooruren).
Vergoeding van uw zorgkosten
Niet alle zorg in het ziekenhuis wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. U betaalt ook altijd de hoogte van uw eigen risico. Vraag vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw behandeling in ons ziekenhuis vergoed wordt.