Naar aanleiding van de resultaten van het duplexonderzoek en het intakegesprek is in overleg met u besloten tot sclerotherapie. Een afspraak sclerotherapie duurt 20 minuten. Een afspraak sclerotherapie onder echogeleide met of zonder foam duurt 30 minuten. De Physician Assistant voert de behandelingen uit.
Wat gebeurt er bij sclerotherapie?
Bij sclerotherapie wordt de spatader ingespoten met een bepaalde vloeistof. Door het inspuiten komt een
reactie in de spatader op gang. Deze
reactie zorgt ervoor dat de spatader dichtplakt. Direct na het inspuiten wordt de spatader dichtgedrukt met een steunkous*. Na verloop van tijd is de spatader veranderd in een litteken en nauwelijks meer te zien. Het lijkt dus of hij is ‘weggespoten’.
Goed om te weten
Het inspuiten gebeurt met een dunne naald en vaak zijn er meerdere prikjes nodig. Na het inspuiten krijgt u een gaasje of een pleister op het insteekplaatsje. Gebruik voor de behandeling geen crème of bodylotion. Voorafgaand aan en na de behandeling mag u 6 weken niet met uw benen in de zon, niet onder de zonnebank en geen zelfbruinende crème gebruiken. Draag op de dag van de behandeling geen steunkousen. Vergeet uw steunkousen niet mee te nemen naar uw afspraak. Zonder steunkous* kan niet worden gescleroseerd. Per afspraak wordt slechts één been behandeld. Na de behandeling mag u gewoon zelf autorijden.
Eventuele klachten na behandeling
Na enkele dagen kunt u een lichte ontstekingsreactie bemerken. De huid is rood of voelt warm aan. Ook voelt u een verdikking ter plaatse van de behandelde spatader. Het behandelde gedeelte voelt beurs.
Instructies na het inspuiten
Na de inspuitingen moet u de steunkous minimaal 2 weken dragen. De eerste 48 uur na de ingreep mag u de kous niet verwisselen. De eerste week na de behandeling houdt u deze steunkous ook ’s nachts aan. Daarna mag u ’s nachts uw steunkous uitdoen. Als u ’s nachts regelmatig gebruikmaakt van het toilet, dan raden we u aan de steunkous ook ’s nachts aan te houden. Zonder steunkous lopen is beslist niet toegestaan. Met uw steunkous heeft u geen beperking in uw dagelijkse bezigheden zoals lopen, fietsen, sporten en werken. Pas wel op met krachtsporten met de benen.
Douchen
48 uur na de ingreep mag u voor het eerst douchen. De eerste 2 weken na de behandeling houdt u tijdens het douchen altijd de steunkous aan. Op bed, wanneer uw benen horizontaal liggen, kunt u de natte steunkous uittrekken en de gaasjes en/of pleisters verwijderen, waarna u de droge steunkous aantrekt. Immers, lopen zonder steunkous is 2 weken niet toegestaan.
Aantrekken van de steunkousen
De eerste keer dat u de steunkous aantrekt, helpt de assistent van onze kliniek. Zij geeft u tips over het makkelijk aantrekken van steunkousen. Na 2 weken hoeft u de steunkousen niet meer aan.
Echogeleide sclerotherapie
Echogeleide sclerotherapie met foam geeft wat heverige reacties dan normale sclerotherapie. Over het algemeen heeft u meer last van roodheid en pijnklachten van de behandelde ader. Wij adviseren u veel te bewegen en eventueel pijnstilling te gebruiken. De voor- en nazorg zijn hetzelfde als bij sclerotherapie. Zijn de klachten te hevig, bel dan met de polikliniek Chirurgie of bij vragen zonder spoed via de BeterDichtbij app.
Bijwerkingen/risico’s
Geen enkele medische ingreep is zonder risico’s. Bij sclerotherapie geeft de ingespoten vloeistof ter plaatse in de spatader een
reactie, maar zijn er verder geen of weinig bijwerkingen. Soms kan er een bruine verkleuring van de huid ontstaan. Deze verkleuring trekt niet altijd weg. Een hoogst enkele keer komt een overgevoeligheidsreactie voor.
*Let op, dit zijn aangemeten kousen met druk klasse
II en op recept verkregen. De kousen worden niet altijd vergoed door uw verzekeraar. Voor vragen over vergoeding van steunkousen neemt u contact op met uw zorgverzekeraar.
Uw afspraak
Een eerste afspraak maken
Voor een eerste afspraak heeft u een verwijzing van de huisarts of andere medisch specialist nodig. Voor bloedprikken hoeft u geen afspraak te maken. Veel afspraken zijn ook online te maken via het
PatiëntenPortaal.
Een vervolgafspraak maken of een afspraak wijzigen
U kunt ook uw vervolgafspraak gemakkelijk zelf plannen of een afspraak wijzigen via uw persoonlijk PatiëntenPortaal;
mijn.vanweelbethesda.nl. Lukt het niet om uw afspraak digitaal te plannen en wilt u liever één van onze medewerkers spreken? Neem dan telefonisch contact op met het betreffende specialisme via het Afsprakenbureau op 0187 60 23 55. De poliklinieken zijn op werkdagen van 8.30-12.30 en 13.30-16.30 uur bereikbaar.
Meer informatie
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Kijk dan in uw persoonlijk PatiëntenPortaal, op onze website of vraag het aan uw zorgverlener via de
BeterDichtbij app of telefonisch.
PatiëntenPortaal
Op ons PatiëntenPortaal
mijn.vanweelbethesda.nl kunt u terecht voor veilige toegang tot uw medisch dossier, persoonlijke gegevens, het maken en inzien van afspraken en voorlichting over uw aandoening en/of behandeling. Het portaal is toegankelijk met behulp van uw DigiD.
BeterDichtbij app
Met de gratis
BeterDichtbij app heeft u eenvoudig en veilig contact met uw eigen arts of andere zorgverlener. Wanneer uw e-mailadres en uw mobiele telefoonnummer correct geregistreerd zijn in ons systeem, ontvangt u na het maken van uw eerste afspraak een uitnodiging voor deze app.
Hulp nodig bij het PatiëntenPortaal of BeterDichtbij?
Neem contact op met de Digihulp van CuraMare via
digihulp@curamare.nl of 0187 89 10 10 (tijdens kantooruren).
Vergoeding van uw zorgkosten
Niet alle zorg in het ziekenhuis wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. U betaalt ook altijd de hoogte van uw eigen risico. Vraag vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw behandeling in ons ziekenhuis vergoed wordt.