Logo Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis.
 
Klik op deze knop om alle folders te doorzoeken.Zoek folders
Klik op deze knop om dit document te printen.Print pagina
Klik op deze knop om dit document als PDF te downloaden.Download PDF
Klik op deze knop om de tekstgrootte te vergroten.Grotere tekst
Klik op deze knop om de tekstgrootte te verkleinen.Kleinere tekst

PiMS folder informatie logo

Spoed Eisende Hulp

Spoedeisende hulp: Hoe wij werken en waarom u soms moet wachten

Spoedeisende hulp: Hoe wij werken en waarom u soms moet wachten

De knop om deze folder als favoriet te markerenFavorietDe knop om deze folder per email door te sturen.Stuur door

De afdeling Spoedeisende Hulp (SEH) biedt 24 uur per dag medische en verpleegkundige hulp bij situaties met een spoedeisend karakter. Hier vindt u informatie over de afdeling Spoedeisende Hulp van Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis.


Naar de huisarts of de SEH?

Uw huisarts is dé zorgverlener bij uitstek als u met spoed medisch advies nodig heeft. U neemt dan contact op met uw eigen huisarts. Buiten kantooruren kunt u terecht bij de Huisartsenpost. De huisarts of de Huisartsenpost kan u zo nodig doorsturen naar de afdeling Spoedeisende Hulp. Als u écht met spoed medische hulp nodig heeft komt u met de ambulance bij de afdeling Spoedeisende Hulp terecht. Uiteraard heeft u dan geen verwijzing van de huisarts nodig. Komt de patiënt op eigen initiatief naar de SEH zonder doorverwijzing van huisarts of specialist, dan kan het gebeuren dat de verpleegkundige de patiënt doorverwijst naar de huisarts.

Inschrijving

Als u naar de SEH komt, meldt u zich bij binnenkomst aan de balie. Daar vragen wij u naar de reden van uw komst en schrijven wij u in. Voor de inschrijving hebben wij de volgende gegevens van u nodig:
  • Legitimatiebewijs
  • Verzekeringspas
  • Eventuele verwijsbrief van de huisarts
Bij aankomst op de SEH beoordeelt de verpleegkundige de ernst van de situatie aan de hand van de klachten van de patiënt. Mogelijk verricht de verpleegkundige daar al enkele handelingen, zoals het meten van uw bloeddruk, polsslag, temperatuur. Ook vragen wij of u de afgelopen drie maanden in het buitenland in een ziekenhuis bent geweest en behandeld. Dit in verband met de MRSA-bacterie die gevaarlijk kan zijn voor patiënten met een verminderde weerstand. Belangrijk is ook of u bepaalde medicijnen gebruikt en of u allergisch bent.

Hoe snel wij u kunnen helpen is afhankelijk van de ernst van uw klachten. De verpleegkundige drukt de ernst van uw situatie uit in een kleurcode. Deze code correspondeert met de ernst van uw klachten, hoe ernstiger uw klachten, hoe sneller wij u helpen. Dit noemen we werken volgens triage. Het is dus mogelijk dat een patiënt die later binnenkomt eerder wordt geholpen!

Kleurcode

Betekenis van de kleurcode

Rood = acuut

U wordt direct geholpen

Oranje = zeer urgent

Het streven is u binnen 10 minuten te helpen

Geel = urgent

U wordt binnen 1 uur geholpen, als het erg druk is kan dit langer duren.
Groen = standaard

U wordt binnen 2 uur geholpen, als het erg druk is kan dit langer duren.
Blauw = niet urgent
U wordt binnen 4 uur geholpen. Als het erg druk is kan dit langer duren

De verpleegkundige geeft de situatie van de patiënt door aan de ziekenhuisarts. In opdracht van de ziekenhuisarts voert de verpleegkundige enkele controles en een aantal onderzoeken uit. De ziekenhuisarts verricht hierna een uitgebreid lichamelijk onderzoek.

Belangrijk

Het kan belangrijk zijn voor uw behandeling dat u niet heeft gegeten of gedronken. Vraagt u daarom altijd even aan de verpleging of u wat mag eten of drinken. Indien het noodzakelijk is om te eten, bijvoorbeeld wanneer u diabeet bent, kunt u dit altijd overleggen met de desbetreffende verpleegkundige. De ruimte op de SEH is beperkt. Om zoveel mogelijk rust en overzicht te houden, verzoeken wij u in de behandelruimte of wachtkamer te blijven. Er mag één begeleider bij de patiënt aanwezig zijn in de behandelkamer. Zijn er meer begeleiders dan kunnen deze wachten in de wachtruimte.
Bij een kind mogen beide ouders aanwezig zijn in de behandelkamer. Mocht een begeleider niet in het ziekenhuis kunnen blijven, dan kan deze een telefoonnummer achterlaten bij de verpleegkundige.

Wachttijden

De wachttijden op de SEH kunnen lang zijn. Hiervoor kunnen verschillende redenen zijn.
  • De ernst van de toestand van een patiënt is bepalend voor de snelheid van onderzoek en behandeling. De patiënt die het meest dringend hulp nodig heeft helpen we eerst. (Zie het kleurschema hierboven).
  • Het laboratorium moet het bloed van de patiënt onderzoeken. Dit onderzoek neemt minimaal een uur in beslag.
  • Voor het maken van een röntgenfoto is vaak een wachttijd.
  • Het aantal patiënten op de SEH kan oplopen. We kunnen niet iedereen op hetzelfde moment helpen.
  • Wij vragen uw begrip voor de wachttijden. We doen ons best om iedere patiënt zo snel en zo goed mogelijk te helpen.

Naar huis

Indien u een afspraak nodig heeft op de polikliniek, wordt u door de desbetreffende polikliniek benaderd per e-mail/brief. Dit is mogelijk van maandag tot en met vrijdag van 8.30-17.00 uur. U kunt telefonisch een afspraak maken met de polikliniek.
T 0187- 607100
Voor alle andere afspraken belt u met het afsprakenbureau.
T 0187-602355.
Meestal krijgt u een brief mee voor de huisarts.

Ziekenhuisopname

Indien u wordt opgenomen draagt de verpleegkundige de zorg over aan de desbetreffende afdeling. Het is ook mogelijk dat de verantwoordelijke arts u opneemt op de afdeling Observatie Unit. Deze afdeling bevindt zich op de SEH afdeling. Op de Observatie Unit is er gelegenheid de patiënt tot maximaal 24 uur te observeren. De verantwoordelijke arts kan dan meer inzicht krijgen in uw situatie.

Meer informatie

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Kijk dan in uw persoonlijk PatiëntenPortaal, op onze website of vraag het aan uw zorgverlener via de BeterDichtbij app of telefonisch.

PatiëntenPortaal

Op ons PatiëntenPortaal mijn.vanweelbethesda.nl kunt u terecht voor veilige toegang tot uw medisch dossier, persoonlijke gegevens, het maken en inzien van afspraken en voorlichting over uw aandoening en/of behandeling. Het portaal is toegankelijk met behulp van uw DigiD.

BeterDichtbij app

Met de gratis BeterDichtbij app heeft u eenvoudig en veilig contact met uw eigen arts of andere zorgverlener. Wanneer uw e-mailadres en uw mobiele telefoonnummer correct geregistreerd zijn in ons systeem, ontvangt u na het maken van uw eerste afspraak een uitnodiging voor deze app.

Hulp nodig bij het PatiëntenPortaal of BeterDichtbij?

Neem contact op met de Digihulp van CuraMare via digihulp@curamare.nl of 0187 89 10 10 (tijdens kantooruren).

Vergoeding van uw zorgkosten

Niet alle zorg in het ziekenhuis wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. U betaalt ook altijd de hoogte van uw eigen risico. Vraag vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw behandeling in ons ziekenhuis vergoed wordt.



Foldernummer: S24
Laatst bijgewerkt op: 03-01-2023




Gerelateerde informatie:

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees onze cookieverklaring .
Gezien