De geriater heeft bij u een vorm van dementie vastgesteld. Voor deze hersenziekte kan de arts u medicatie voorschrijven. In uw geval is dit rivastagmine (exelon®). Via deze weg willen we u informeren over de behandeling met rivastagminepleisters.
Dit medicijn wordt vaak gegeven bij de Ziekte van Alzheimer. Het kan ook bij andere vormen zoals Lewy body dementie of Parkinsondementie gegeven worden.
Waarvoor wordt dit middel gebruikt?
De ziekte van Alzheimer is een aandoening waarbij de cellen in bepaalde delen van de hersenen niet meer functioneren. Kenmerken zijn een geleidelijke achteruitgang in het denkvermogen en geheugenstoornissen. De symptomen zijn toenemend geheugenverlies, verwardheid en gedragsveranderingen. Hierdoor wordt het uitoefenen van dagelijkse bezigheden steeds moeilijker.
Onze hersenen hebben een sturende taak, waarbij het nodig is dat al onze hersencellen met elkaar in contact staan. Om dit contact te hebben, zijn bepaalde boodschappersstoffen nodig (neurotransmitters). Als er een tekort of een teveel aan deze boodschappersstoffen zijn, ontstaan er problemen met de cognitieve functies. Dat zijn functies om te kunnen denken, begrijpen, lezen, schrijven, herinneren en onthouden. Een van deze boodschappersstoffen is acetylcholine. Men vermoedt dat deze symptomen een gevolg zijn van een tekort aan acetylcholine, een stof die verantwoordelijk is voor de communicatie tussen hersencellen.
Momenteel is de ziekte van Alzheimer niet te genezen en ook niet stop te zetten. De arts kan medicatie voorschrijven. Rivastagmine verhoogt de hoeveelheid acetylcholine in de hersenen en zou op deze manier de symptomen van de ziekte kunnen verbeteren, waardoor de achteruitgang vertraagd zou kunnen worden. Ook is het mogelijk dat door de medicijnen uw zelfredzaamheid zo lang mogelijk behouden blijft. Bovendien kan behandeling met medicijnen vervelende symptomen, zoals eventuele depressie en/of angst, verminderen.
Mogelijke bijwerkingen
Dit middel kan bijwerkingen geven. Dit is vooral het geval in het begin van de behandeling (ongeveer de eerste 3 dagen) en wanneer de dosis verhoogd wordt. Daarom wordt de dosering meestal langzaam opgebouwd.
Bijwerkingen kunnen zijn:
- Bij gebruik van de pleisters kunnen huiduitslag, jeuk, irritatie en zwelling van de huid optreden op de plaats waar de pleister is aangebracht. Ook kunnen overgevoeligheidsreacties optreden.
- Als u maag- of darmklachten krijgt, bijvoorbeeld braken (overgeven), buikpijn, misselijkheid of diarree, dient de behandeling tijdelijk gestaakt te worden totdat deze bijwerkingen zijn verdwenen. Dit gaat altijd in overleg met uw geriater.
- Wanneer de behandeling niet meer dan drie dagen onderbroken is, kan de behandeling met een pleister van dezelfde dosis worden voortgezet. Overleg in andere gevallen met de verpleegkundige van onze polikliniek.
- Mensen die in het verleden last hebben gehad van een maag- of darmzweer hebben meer kans op bijwerkingen op maag en darmen.
- Een verminderde eetlust en gewichtsverlies. Neem contact op met uw arts als u te veel gewicht verliest.
- Duizeligheid, vooral bij opstaan uit bed of uit een stoel. Dit gaat in het algemeen over als uw lichaam aan het middel gewend is. Dit is binnen enkele dagen tot weken. Als u zich duizelig voelt, sta dan langzaam op uit bed of van een stoel. U kunt het best even gaan liggen en de benen wat hoger leggen, bijvoorbeeld op een kussen.
- Zelden kunnen er psychische klachten, zoals verwardheid, angst en prikkelbaarheid ontstaan.
- Slaperigheid, vermoeidheid en hoofdpijn. Deze bijwerkingen gaan meestal over als uw lichaam aan het middel gewend is.
- Infectie van de urinewegen (zoals buikpijn, pijn bij het plassen of vaak moeten plassen)
In alle genoemde gevallen kunt u de polikliniek Geriatrie bellen om te overleggen wat te doen.
Hoe gebruikt u dit middel?
De pleister is beschikbaar in 3 sterktes; 4,6 mg, 9,5 mg en 13 mg. Dit wordt in een opbouwschema voorgeschreven. Let u bij het aanbrengen en verwijderen van de pleister op het volgende:
- De pleister moet één keer per dag aangebracht worden.
- De pleister dient na 24 uur vervangen te worden door een nieuwe.
- De pleister mag alleen op een schone, droge, haarloze, intacte gezonde huid op de onder- of bovenrug, bovenarm of borst, op een plek waarlangs geen nauwsluitende kleding wrijft. De pleister mag niet op een rode, geïrriteerde of verwonde huid geplakt worden.
- Plak een nieuwe pleister binnen 14 dagen niet op precies dezelfde plaats. Dit kan voor huidirritatie zorgen.
- De pleister van de vorige dag moet iedere dag voor het aanbrengen van een nieuwe pleister verwijderd worden.
- U mag slechts één pleister tegelijkertijd dragen, tenzij uw arts dat met u heeft overlegd.
- De pleister moet minimaal 30 seconden stevig aangedrukt met de handpalm worden totdat de randen goed vastplakken.
- Als de pleister loslaat, moet u een nieuwe aanbrengen voor de rest van de dag. Tenzij de pleister al voor meer dan een halve dag op de huid was aangebracht. De nieuwe pleister dient de volgende dag op de normale tijd vervangen te worden.
- De pleister kan in alledaagse situaties gebruikt worden, ook tijdens het douchen/baden en bij warm weer.
- De pleister mag niet voor langere periodes blootgesteld worden aan externe warmtebronnen (bijv. overmatig zonlicht, sauna, zonnebank).
- De pleister mag niet in stukken worden geknipt.
Medicatie gestart, en dan?
Nadat u met de medicatie gestart bent, wordt u verder begeleid door de verpleegkundige en geriater, om te kijken of de behandeling aanslaat en hoe het met u gaat.
Meestal nadat u gestart bent met de medicatie wordt u en/of uw partner/ mantelzorger gebeld door de verpleegkundige van de polikliniek. Zij belt u een paar keer tijdens de opbouwfase van de medicijnen. Zij gaat na hoe de behandeling met de medicijnen gaat.
Vervolgens komt u na een afgesproken termijn weer terug op de polikliniek waar u door de verpleegkundige en/of geriater wordt gezien. Er wordt besproken hoe het met u gaat. Vaak meten we uw bloeddruk, hartslag en gewicht. Soms doen we een geheugentest.
Casemanager dementie
Na de diagnose wordt u aangemeld bij de casemanager dementie. De casemanager begeleidt u en uw mantelzorger vanaf de diagnose tot aan het overlijden of opname in een verpleeghuis. Hij/ zij kan u helpen bij het vinden van de weg in de ingewikkelde wereld van zorg en welzijn, het regelen van zorg en het bieden van emotionele ondersteuning. Het is mogelijk dat er een wachtlijst is en dat u na aanmelding, pas na een aantal maanden bericht ontvangt van de casemanager.
Meer informatie
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Kijk dan in uw persoonlijk PatiëntenPortaal, op onze website of vraag het aan uw zorgverlener via de
BeterDichtbij app of telefonisch.
PatiëntenPortaal
Op ons PatiëntenPortaal
mijn.vanweelbethesda.nl kunt u terecht voor veilige toegang tot uw medisch dossier, persoonlijke gegevens, het maken en inzien van afspraken en voorlichting over uw aandoening en/of behandeling. Het portaal is toegankelijk met behulp van uw DigiD.
BeterDichtbij app
Met de gratis
BeterDichtbij app heeft u eenvoudig en veilig contact met uw eigen arts of andere zorgverlener. Wanneer uw e-mailadres en uw mobiele telefoonnummer correct geregistreerd zijn in ons systeem, ontvangt u na het maken van uw eerste afspraak een uitnodiging voor deze app.
Hulp nodig bij het PatiëntenPortaal of BeterDichtbij?
Neem contact op met de Digihulp van CuraMare via
digihulp@curamare.nl of 0187 89 10 10 (tijdens kantooruren).
Uw afspraak
Een eerste afspraak maken
Voor een eerste afspraak heeft u een verwijzing van de huisarts of andere medisch specialist nodig. Voor bloedprikken hoeft u geen afspraak te maken. Veel afspraken zijn ook online te maken via het
PatiëntenPortaal.
Een vervolgafspraak maken of een afspraak wijzigen
U kunt ook uw vervolgafspraak gemakkelijk zelf plannen of een afspraak wijzigen via uw persoonlijk PatiëntenPortaal;
mijn.vanweelbethesda.nl. Lukt het niet om uw afspraak digitaal te plannen en wilt u liever één van onze medewerkers spreken? Neem dan telefonisch contact op met het betreffende specialisme via het Afsprakenbureau op 0187 60 23 55. De poliklinieken zijn op werkdagen van 8.30-12.30 en 13.30-16.30 uur bereikbaar.
Vergoeding van uw zorgkosten
Niet alle zorg in het ziekenhuis wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. U betaalt ook altijd de hoogte van uw eigen risico. Vraag vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw behandeling in ons ziekenhuis vergoed wordt.