Logo Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis.
 
Klik op deze knop om alle folders te doorzoeken.Zoek folders
Klik op deze knop om dit document te printen.Print pagina
Klik op deze knop om dit document als PDF te downloaden.Download PDF
Klik op deze knop om de tekstgrootte te vergroten.Grotere tekst
Klik op deze knop om de tekstgrootte te verkleinen.Kleinere tekst

PiMS folder informatie logo

Gynaecologie

Residu bepalen na voorwandplastiek

Residu bepalen na voorwandplastiek

De knop om deze folder als favoriet te markerenFavorietDe knop om deze folder per email door te sturen.Stuur door

U heeft een voorwandplastiek ondergaan. Hier leggen we u uit hoe we nagaan of u weer goed kan plassen.


Katheter

U heeft voor een dag een katheter gekregen, om zo het operatiegebied te laten genezen. Op de avond na de operatie of de eerste dag erna wordt de katheter verwijderd. Het operatiegebied is dan ver genoeg genezen. U moet weer op eigen kracht kunnen plassen. Neem hier alle tijd voor.

Uitplassen

De verpleegkundige zal de katheter verwijderen. Wanneer u aandrang heeft om te plassen gaat u naar het toilet. Het kan enige tijd duren voordat u kunt plassen, omdat door de katheter de blaas leeg is. Ga ook niet meer drinken dan u gewend bent. Wanneer het gelukt is, kunt u de verpleegkundige waarschuwen om te kijken hoeveel u geplast heeft. Bij voorkeur plast u binnen 4 – 6 uur na verwijderen van de katheter.

Residu bepalen

Na het verwijderen van de katheter wordt er residu bepaald. Het residu is dat wat na het plassen achterblijft in de blaas. Het doel van residu bepalen is controleren of u goed uitplast en hoeveel urine in de blaas achter gebleven is. Door een te volle blaas kunnen er problemen optreden.
Na het plassen wordt er gekeken met een bladderscan of u goed heeft uitgeplast. U kunt dit vergelijken met een uitwendige echografie. Door deze scan kan het residu bepaald worden.

Residu klein genoeg

Is het residu 150 ml of minder, dan gaat het plassen goed en hoeft er geen controle meer plaats te vinden.

Residu te groot

Is het residu groter dan 150 ml, dan volgt er bij de volgende aandrang nog en poging om te plassen en residu te meten met de bladderscan.

Het plassen lukt wel, maar er blijft te veel achter in de blaas.

Is de tweede keer het residu groter dan 200 ml, dan zal de verpleegkundige eenmalig katheteriseren. Hierbij haalt de verpleegkundige de blaas leeg door middel van een slangetje. Na het legen van de blaas moet u wachten totdat u weer aandrang krijgt om te plassen. Na ongeveer 4-6 uur wordt er opnieuw gecontroleerd.
Is het residu onder de 150 ml, dan hoeft er niet meer gecontroleerd te worden. Als het residu groter is dan 200 ml, krijgt u een katheter. De volgende morgen zal de katheter na overleg met de gynaecoloog weer verwijderd worden en volgt dezelfde werkwijze.

Plassen lukt niet

Als het plassen niet lukt, zal de verpleegkundige na 4-6 uur met de bladderscan de retentie bepalen. Retentie is het onvermogen om de blaas te ledigen. Als de retentie groter is dan 200 ml, zal de verpleegkundige eenmalig katheteriseren.
Het resultaat hiervan overlegt zij met de gynaecoloog.
Na ongeveer 4-6 uur zal de retentie opnieuw bepaald worden. Als de retentie groter is dan 200 ml krijgt u een katheter.
Het residu wordt in uw dossier vermeld, zodat de arts een goed overzicht heeft.
Als er meerdere keren te veel in de blaas achterblijft of u kunt niet plassen dan vindt er overleg plaats met de arts over het verdere beleid.
Soms kan het gebeuren dat het plassen niet lukt of dat er meerdere keren te veel urine in uw blaas achterblijft. Dit kan de volgende oorzaken hebben:
Probeer er zo ontspannen mogelijk mee om te gaan, en neem er de tijd voor. Het kan enige dagen duren voor het plassen weer normaal gaat.
Het kan zijn dat de gynaecoloog afspreekt om u met een verblijf catheter naar huis te laten gaan of dat u aangeleerd wordt om uzelf te catheteriseren. Er volgt dan een afspraak na een paar dagen voor herhaalde beoordeling plassen en residu bepaling.

Plassen gaat goed

Gaat het plassen goed dan mag u met ontslag.

Bericht van verhindering

Het is belangrijk dat u op tijd aanwezig bent. Als u op het afgesproken tijdstip verhinderd bent, vragen wij u dit zo snel mogelijk te melden op
telefoonnummer 0187- 607120.

Uw afspraak

Een eerste afspraak maken

Voor een eerste afspraak heeft u een verwijzing van de huisarts of andere medisch specialist nodig. Voor bloedprikken hoeft u geen afspraak te maken. Veel afspraken zijn ook online te maken via het
PatiëntenPortaal.

Een vervolgafspraak maken of een afspraak wijzigen

U kunt ook uw vervolgafspraak gemakkelijk zelf plannen of een afspraak wijzigen via uw persoonlijk PatiëntenPortaal; mijn.vanweelbethesda.nl. Lukt het niet om uw afspraak digitaal te plannen en wilt u liever één van onze medewerkers spreken? Neem dan telefonisch contact op met het betreffende specialisme via het Afsprakenbureau op 0187 60 23 55. De poliklinieken zijn op werkdagen van 8.30-12.30 en 13.30-16.30 uur bereikbaar.

Meer informatie

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Kijk dan in uw persoonlijk PatiëntenPortaal, op onze website of vraag het aan uw zorgverlener via de BeterDichtbij app of telefonisch.

PatiëntenPortaal

Op ons PatiëntenPortaal mijn.vanweelbethesda.nl kunt u terecht voor veilige toegang tot uw medisch dossier, persoonlijke gegevens, het maken en inzien van afspraken en voorlichting over uw aandoening en/of behandeling. Het portaal is toegankelijk met behulp van uw DigiD.

BeterDichtbij app

Met de gratis BeterDichtbij app heeft u eenvoudig en veilig contact met uw eigen arts of andere zorgverlener. Wanneer uw e-mailadres en uw mobiele telefoonnummer correct geregistreerd zijn in ons systeem, ontvangt u na het maken van uw eerste afspraak een uitnodiging voor deze app.

Hulp nodig bij het PatiëntenPortaal of BeterDichtbij?

Neem contact op met de Digihulp van CuraMare via digihulp@curamare.nl of 0187 89 10 10 (tijdens kantooruren).

Vergoeding van uw zorgkosten

Niet alle zorg in het ziekenhuis wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. U betaalt ook altijd de hoogte van uw eigen risico. Vraag vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw behandeling in ons ziekenhuis vergoed wordt.


Foldernummer: R13
Laatst bijgewerkt op: 24-10-2023




Gerelateerde informatie:

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees onze cookieverklaring .
Gezien