Logo Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis.
 
Klik op deze knop om alle folders te doorzoeken.Zoek folders
Klik op deze knop om dit document te printen.Print pagina
Klik op deze knop om de tekstgrootte te vergroten.Grotere tekst
Klik op deze knop om de tekstgrootte te verkleinen.Kleinere tekst
Klik op deze knop om uit de preview mode te gaan.Verlaat preview

PiMS folder informatie logo

Geriatrie

Tentbed

Tentbed

De knop om deze folder als favoriet te markerenFavorietDe knop om deze folder per email door te sturen.Stuur door

Onlangs is besloten om uw naaste in een tentbed te verplegen. Met deze inhoud willen wij u meer informatie geven over het tentbed en wat u als familie/mantelzorger kan betekenen in deze kwetsbare periode.


Wat is een tentbed?

Een tentbed is een ziekenhuisbed met een tent. Deze tent bestaat uit gazen wanden en kan worden dichtgeritst. Hierdoor kan uw naaste niet uit het bed komen, waardoor er minder kans is op vallen. Het is een normaal bed met een matras waar een dun matras op ligt, zodat deze makkelijk verschoond kan worden.

Waarom een tentbed?

Op dit moment is uw naaste onrustig, dit brengt verschillende risico’s met zich mee. Voornamelijk een verhoogde kans op vallen. Daarom is er in overleg gekozen om als extra beschermende maatregel het tentbed toe te passen. Door middel van dit bed kan uw naaste zelf niet uit bed komen. Hierdoor wordt de kans op letsel, door bijvoorbeeld vallen, verminderd.

Patiëntvriendelijkheid

Het tentbed is een patiëntvriendelijker alternatief voor fixatie (vastleggen) met een onrustband. Uw naaste kan zich, in tegenstelling tot een onrust band, vrij bewegen in bed. Patiënten voelen zich over het algemeen veiliger en worden daardoor rustiger. Het tentbed is een ‘vrijheidsbeperkende maatregel’ en mag niet zomaar worden ingezet. Als de inzet van een tentbed wordt overwogen bespreken de arts en de verpleegkundige, indien mogelijk, dit eerst met u. Als er sprake is van een acute situatie wordt het bed ingezet en wordt u achteraf geïnformeerd. De arts en de verpleegkundige overleggen dagelijks of de inzet van het tentbed nog noodzakelijk is. De verpleegkundige observeert en begeleidt uw naaste nauwlettend.

Familieparticipatie

U kunt een belangrijke rol spelen bij de ondersteuning van uw naaste tijdens deze kwetsbare periode. Het is belangrijk om te zorgen voor een rustige omgeving. De aanwezigheid van een vertrouwd persoon kan soms al rust geven bij uw naaste. Wanneer er sprake is van (nachtelijke) onrust is er, na afstemming met de verpleging, een mogelijkheid om te blijven slapen. Ook is het belangrijk dat de oriëntatie van uw naaste wordt gestimuleerd. Neem bijvoorbeeld foto’s, een eigen kussen of dekbed mee. Dit kan bijdragen aan het verminderen van de ernst en/of de duur van de verwardheid. Het gebruik van het tentbed is geen reden om niet te bewegen. Indien mogelijk helpt de verpleging of fysiotherapeut uw naaste uit bed om te mobiliseren. Wanneer u op bezoek komt bij uw naaste, kan u in overleg met de verpleegkundige het tentbed openen. Als u de kamer wilt verlaten en het bed nog open is, laat dit de verpleging dan weten door te drukken op de rode bel. Wacht tot de verpleging weer op de kamer is om het tentbed weer te sluiten.

Meer informatie

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Kijk dan in uw persoonlijk PatiëntenPortaal, op onze website of vraag het aan uw zorgverlener via de BeterDichtbij app of telefonisch.

PatiëntenPortaal

Op ons PatiëntenPortaal mijn.vanweelbethesda.nl kunt u terecht voor veilige toegang tot uw medisch dossier, persoonlijke gegevens, het maken en inzien van afspraken en voorlichting over uw aandoening en/of behandeling. Het portaal is toegankelijk met behulp van uw DigiD.

BeterDichtbij app

Met de gratis BeterDichtbij app heeft u eenvoudig en veilig contact met uw eigen arts of andere zorgverlener. Wanneer uw e-mailadres en uw mobiele telefoonnummer correct geregistreerd zijn in ons systeem, ontvangt u na het maken van uw eerste afspraak een uitnodiging voor deze app.

Hulp nodig bij het PatiëntenPortaal of BeterDichtbij?

Neem contact op met de Digihulp van CuraMare via digihulp@curamare.nl of 0187 89 10 10 (tijdens kantooruren).

Vergoeding van uw zorgkosten

Niet alle zorg in het ziekenhuis wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. U betaalt ook altijd de hoogte van uw eigen risico. Vraag vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw behandeling in ons ziekenhuis vergoed wordt.


Foldernummer: P26
Laatst bijgewerkt op: 02-04-2024




Gerelateerde informatie:

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees onze cookieverklaring .
Gezien