U bent doorverwezen naar de polikliniek Oogheelkunde. Hier vindt u informatie over de gang van zaken op de polikliniek Oogheelkunde.
Het specialisme Oogheelkunde houdt zich bezig met ziekten van het oog, de oogkas, de oogleden en de traanwegen. Ook bij aandoeningen van het centrale zenuwstelsel of bij andere algemene aandoeningen, is er soms een bezoek aan de oogarts/optometrist nodig. Dit kan het geval zijn bij bijvoorbeeld suikerziekte of verhoogde bloeddruk.
Wanneer komt u op de poli Oogheelkunde?
De klachten waarmee u op de polikliniek Oogheelkunde terecht kunt, zijn zeer verschillend: slechter zien, dubbelzien, gezichtsvelduitval, traanklachten en klachten van de oogleden. Komen er oogziektes voor in de familie, dan kan dat ook een reden zijn om de oogarts te raadplegen.
Wie werken er op de poli Oogheelkunde?
- Oogartsen.
- Optometristen: een optometrist onderzoekt u onder supervisie van de oogarts.
- Orthoptisten: een orthoptist onderzoekt met name kinderen die minder goed zien (scheel- en dubbelzien).
- Technisch oogheelkundig assistenten (TOA’s): een TOA onderzoekt u voordat u de oogarts ziet.
- Dokters- en poli assistenten.
Voorbereiding
Uw afspraak
U kunt telefonisch een afspraak maken bij de polikliniek Oogheelkunde. Kom ongeveer 10 minuten vroeger dan uw afspraak zodat uw bezoek administratief verwerkt kan worden. Uw bezoek aan de polikliniek Oogheelkunde duurt gemiddeld 60 minuten.
Verkeersdeelname na het bezoek
Na het bezoek aan de oogarts/optometrist kunt u zelf geen auto rijden. Door de oogdruppels heeft u een verminderd gezichtsvermogen. Dit kan twee tot zes uur aanhouden.
Wat neemt u mee voor het eerste bezoek?
- De verwijsbrief.
- Eventuele brilsterkte gegevens.
- Verzekeringsgegevens.
- Een actuele lijst met daarop de door u gebruikte medicatie.
- Uw identiteitsbewijs met BSN nummer.
De werkwijze
Bij ieder bezoek haalt u eerst uw dagticket bij de aanmeldzuil bij een van de ingangen. Gebruik hierbij een geldig legitimatiebewijs. U ontvangt een dagticket met daarop per afspraak (of opname) vermeld hoe laat en waar u wordt verwacht. Kijk op de borden voor de juiste route. U meldt zich vervolgens aan de balie van polikliniek Oogheelkunde en u neemt daarna plaats in de wachtruimte. De technisch oogheelkundig assistent (TOA) of de optometrist haalt u op. Aan hem/haar geeft u de verwijsbrief af. De TOA of optometrist vraagt naar uw klachten, onderzoekt uw ogen en neemt de gezichtsscherpte op. Zo nodig meten zij uw oogdruk en druppelen zij uw ogen. Daarna neemt u opnieuw plaats in de wachtruimte. De druppels zorgen ervoor dat uw pupil verwijdt, zodat de oogarts of optometrist uw ogen beter kan onderzoeken. Nadat de druppels 15 tot 20 minuten zijn ingewerkt, roept de oogarts of optometrist u binnen voor het onderzoek.
Bericht van verhindering
Het is belangrijk dat u op tijd aanwezig bent. Als u op het afgesproken tijdstip verhinderd bent, vragen wij u dit zo snel mogelijk te melden bij de polikliniek oogheelkunde T 0187 60 71 60.
Uw afspraak
Een eerste afspraak maken
Voor een eerste afspraak heeft u een verwijzing van de huisarts of andere medisch specialist nodig. Voor bloedprikken hoeft u geen afspraak te maken. Veel afspraken zijn ook online te maken via het
PatiëntenPortaal.
Een vervolgafspraak maken of een afspraak wijzigen
U kunt ook uw vervolgafspraak gemakkelijk zelf plannen of een afspraak wijzigen via uw persoonlijk PatiëntenPortaal;
mijn.vanweelbethesda.nl. Lukt het niet om uw afspraak digitaal te plannen en wilt u liever één van onze medewerkers spreken? Neem dan telefonisch contact op met het betreffende specialisme via het Afsprakenbureau op 0187 60 23 55. De poliklinieken zijn op werkdagen van 8.30-12.30 en 13.30-16.30 uur bereikbaar.
Meer informatie
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Kijk dan in uw persoonlijk PatiëntenPortaal, op onze website of vraag het aan uw zorgverlener via de
BeterDichtbij app of telefonisch.
PatiëntenPortaal
Op ons PatiëntenPortaal
mijn.vanweelbethesda.nl kunt u terecht voor veilige toegang tot uw medisch dossier, persoonlijke gegevens, het maken en inzien van afspraken en voorlichting over uw aandoening en/of behandeling. Het portaal is toegankelijk met behulp van uw DigiD.
BeterDichtbij app
Met de gratis
BeterDichtbij app heeft u eenvoudig en veilig contact met uw eigen arts of andere zorgverlener. Wanneer uw e-mailadres en uw mobiele telefoonnummer correct geregistreerd zijn in ons systeem, ontvangt u na het maken van uw eerste afspraak een uitnodiging voor deze app.
Hulp nodig bij het PatiëntenPortaal of BeterDichtbij?
Neem contact op met de Digihulp van CuraMare via
digihulp@curamare.nl of 0187 89 10 10 (tijdens kantooruren).
Vergoeding van uw zorgkosten
Niet alle zorg in het ziekenhuis wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. U betaalt ook altijd de hoogte van uw eigen risico. Vraag vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw behandeling in ons ziekenhuis vergoed wordt.