Wat is mepolizumab, ook wel biological, genoemd?
Het doel van de behandeling met een biological is om de klachten van uw ernstig astma beter onder controle te krijgen. Om te begrijpen waarom een biological deze verbetering geeft, volgt hier een korte uitleg over het medicijn.
Bij astma is er sprake van een chronische ontsteking van de luchtwegen. Bij deze ontstekingsreactie zijn er verschillende soorten ontstekingscellen betrokken, waaronder zogeheten eosinofielen.
Bij eosinofiel astma kan het zijn dat de astma onvoldoende reageert op de gebruikelijke inhalatiemedicijnen. Dat komt onder anderen doordat er te veel eosinofielen in de luchtwegen aanwezig zijn.
Biologicals zijn medicijnen die ervoor zorgen dat de eosinofielen worden geremd, waardoor uw astmaklachten kunnen verminderen.
Hoe worden biologicals gegeven?
Biologicals worden als een injectie gegeven. Meestal in de buik of bovenbeen. Bij de start van de behandeling krijgt u 1 injectie. Vervolgens krijgt u iedere vier weken 1 injectie. De injectie wordt toegediend met een kant en klare spuit, ook wel pen genoemd. De pen is eenvoudig in gebruik en speciaal gemaakt om zelf te kunnen injecteren.
Start behandeling
Er is een proefperiode van 6 maanden. Tijdens de behandeling wordt u iedere 2 maanden gezien op de polikliniek Longgeneeskunde, afwisselend door de longarts, verpleegkundig specialist/longverpleegkundige om u te begeleiden en het effect te beoordelen.
Zoals bij alle geneesmiddelen, kan ook dit geneesmiddel bijwerkingen geven. De meest voorkomende zijn:
- Lokale reacties (pijn, roodheid, zwelling, jeuk) op de injectieplaats
- Hoofdpijn
- Keelontsteking
- Neusverstopping
Vandaar dat de behandeling de eerste 6 maanden op de afdeling dagbehandeling plaatsvindt. Een dag opname zal minimaal 2 -3 uur duren. De afspraken worden in overleg met u gepland.
De verpleegkundige van de dagbehandeling vertelt u hoe de pen werkt. En ze kan u leren hoe u moet injecteren, mocht u in de toekomst het thuis zelf gaan injecteren.
Er zijn voor u geen voorbereidingen nodig voor deze behandeling. Na de behandeling hoeft u nergens rekening mee te houden.
Om het effect van de behandeling te meten, vragen we u om regelmatig een vragenlijst over u astmaklachten in te vullen.
Voortzetten behandeling
Na de proefperiode wordt besloten of het medicijn voldoende effect heeft.
Het doel van de behandeling is:
- Een vermindering van aantal ernstige longaanvallen
- Een vermindering in het gebruik van ontstekingsremmers
- Een verbetering in kwaliteit van leven en astma controle
- Verbetering van de longfunctie
In overleg met u wordt besloten of u met de behandeling doorgaat. Als de behandeling goed effect heeft, gaat u het medicijn langere tijd gebruiken. Er bestaat dan de mogelijkheid dat u thuis zelf de injectie toedient. Dat doet u dan iedere twee weken.
Om te bepalen of u de injectie mepolizumab toegediend mag krijgen, kunt u zich de volgende vragen stellen:
- Heb ik de afgelopen week een vaccinatie gehad?
- Heb ik de afgelopen week koorts gehad?
- Heb ik de afgelopen week diarree en braken gehad?
- Zijn mijn benauwdheidsklachten afgelopen week sterk verergerd?
- Heb ik een longaanval van mijn astma of een acute infectie, zoals griep?
- Heb ik na de vorige injectie klachten gehad?
Uw afspraak
Een eerste afspraak maken
Voor een eerste afspraak heeft u een verwijzing van de huisarts of andere medisch specialist nodig. Voor bloedprikken hoeft u geen afspraak te maken. Veel afspraken zijn ook online te maken via het
PatiëntenPortaal.
Een vervolgafspraak maken of een afspraak wijzigen
U kunt ook uw vervolgafspraak gemakkelijk zelf plannen of een afspraak wijzigen via uw persoonlijk PatiëntenPortaal;
mijn.vanweelbethesda.nl. Lukt het niet om uw afspraak digitaal te plannen en wilt u liever één van onze medewerkers spreken? Neem dan telefonisch contact op met het betreffende specialisme via het Afsprakenbureau op 0187 60 23 55. De poliklinieken zijn op werkdagen van 8.30-12.30 en 13.30-16.30 uur bereikbaar.
Meer informatie
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Kijk dan in uw persoonlijk PatiëntenPortaal, op onze website of vraag het aan uw zorgverlener via de
BeterDichtbij app of telefonisch.
PatiëntenPortaal
Op ons PatiëntenPortaal
mijn.vanweelbethesda.nl kunt u terecht voor veilige toegang tot uw medisch dossier, persoonlijke gegevens, het maken en inzien van afspraken en voorlichting over uw aandoening en/of behandeling. Het portaal is toegankelijk met behulp van uw DigiD.
BeterDichtbij app
Met de gratis
BeterDichtbij app heeft u eenvoudig en veilig contact met uw eigen arts of andere zorgverlener. Wanneer uw e-mailadres en uw mobiele telefoonnummer correct geregistreerd zijn in ons systeem, ontvangt u na het maken van uw eerste afspraak een uitnodiging voor deze app.
Hulp nodig bij het PatiëntenPortaal of BeterDichtbij?
Neem contact op met de Digihulp van CuraMare via
digihulp@curamare.nl of 0187 89 10 10 (tijdens kantooruren).
Vergoeding van uw zorgkosten
Niet alle zorg in het ziekenhuis wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. U betaalt ook altijd de hoogte van uw eigen risico. Vraag vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw behandeling in ons ziekenhuis vergoed wordt.