Algemene informatie over een mictie trial. Wij adviseren u deze informatie goed te lezen. Aanvullingen op deze informatie worden door uw behandelend arts aan u verteld.
Wat is een Mictie Trial?
Een mictie trial houdt in dat na het verwijderen van de verblijfskatheter gekeken wordt of u weer goed zelfstandig kunt plassen en dat de blaas voldoende leeg komt.
Poliklinische mictie trial
De verblijfskatheter wordt in de vroege ochtend verwijderd. Het is de bedoeling dat u na het verwijderen van de verblijfskatheter goed gaat drinken. Drink bijvoorbeeld elk uur een extra glas water. Krijgt u na ongeveer 3 uur nog geen aandrang? Probeer dan toch naar het toilet te gaan.
‘s Middags heeft u een afspraak bij de uroloog en/of bij de assistente. Als u op de polikliniek urologie komt wordt er gevraagd of u kunt uitplassen, daarna wordt er een echo van de blaas gemaakt om te kijken of de blaas voldoende leeg komt.
Wanneer neemt u contact op?
Neem contact op met de polikliniek urologie als:
- U drang heeft om te plassen, maar het niet lukt;
- U een bolle buik krijgt met pijnklachten.
Klinische mictie trial
Indien u wordt opgenomen, is dat voor 1 dag. U meldt zich op de afgesproken tijd op de afdeling. De verpleegkundige verwijdert de katheter. U krijgt het advies om iedere 3 uur naar het toilet te gaan. U wordt geadviseerd om goed te drinken verspreid over de dag. Als u geplast heeft, laat u dit weten aan de verpleegkundige. De verpleegkundige maakt dan een echo van de blaas, om te kijken of u goed uit heeft geplast.
Als blijkt dat u meerdere keren goed uit heeft geplast en er weinig of geen urine in de blaas achterblijft, is de nacontrole klaar en kunt u naar huis. Als blijkt dat u niet kunt plassen of dat er te veel urine achter blijft in de blaas, krijgt u opnieuw een blaaskatheter.
Bericht van verhindering
Het is belangrijk dat u op tijd aanwezig bent. Als u op het afgesproken tijdstip verhinderd bent, vragen wij u dit zo snel mogelijk te melden op het secretariaat urologie op
T 0187 60 71 90.
Uw afspraak
Een eerste afspraak maken
Voor een eerste afspraak heeft u een verwijzing van de huisarts of andere medisch specialist nodig. Voor bloedprikken hoeft u geen afspraak te maken. Veel afspraken zijn ook online te maken via het
PatiëntenPortaal.
Een vervolgafspraak maken of een afspraak wijzigen
U kunt ook uw vervolgafspraak gemakkelijk zelf plannen of een afspraak wijzigen via uw persoonlijk PatiëntenPortaal;
mijn.vanweelbethesda.nl. Lukt het niet om uw afspraak digitaal te plannen en wilt u liever één van onze medewerkers spreken? Neem dan telefonisch contact op met het betreffende specialisme via het Afsprakenbureau op 0187 60 23 55. De poliklinieken zijn op werkdagen van 8.30-12.30 en 13.30-16.30 uur bereikbaar.
Meer informatie
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Kijk dan in uw persoonlijk PatiëntenPortaal, op onze website of vraag het aan uw zorgverlener via de
BeterDichtbij app of telefonisch.
PatiëntenPortaal
Op ons PatiëntenPortaal
mijn.vanweelbethesda.nl kunt u terecht voor veilige toegang tot uw medisch dossier, persoonlijke gegevens, het maken en inzien van afspraken en voorlichting over uw aandoening en/of behandeling. Het portaal is toegankelijk met behulp van uw DigiD.
BeterDichtbij app
Met de gratis
BeterDichtbij app heeft u eenvoudig en veilig contact met uw eigen arts of andere zorgverlener. Wanneer uw e-mailadres en uw mobiele telefoonnummer correct geregistreerd zijn in ons systeem, ontvangt u na het maken van uw eerste afspraak een uitnodiging voor deze app.
Hulp nodig bij het PatiëntenPortaal of BeterDichtbij?
Neem contact op met de Digihulp van CuraMare via
digihulp@curamare.nl of 0187 89 10 10 (tijdens kantooruren).
Vergoeding van uw zorgkosten
Niet alle zorg in het ziekenhuis wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. U betaalt ook altijd de hoogte van uw eigen risico. Vraag vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw behandeling in ons ziekenhuis vergoed wordt.