Logo Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis.
 
Klik op deze knop om alle folders te doorzoeken.Zoek folders
Klik op deze knop om dit document te printen.Print pagina
Klik op deze knop om dit document als PDF te downloaden.Download PDF
Klik op deze knop om de tekstgrootte te vergroten.Grotere tekst
Klik op deze knop om de tekstgrootte te verkleinen.Kleinere tekst

PiMS folder informatie logo

Urologie

Mictie Trial

Mictie Trial

De knop om deze folder als favoriet te markerenFavorietDe knop om deze folder per email door te sturen.Stuur door

Algemene informatie over een mictie trial. Wij adviseren u deze informatie goed te lezen. Aanvullingen op deze informatie worden door uw behandelend arts aan u verteld.


Wat is een Mictie Trial?

Een mictie trial houdt in dat na het verwijderen van de verblijfskatheter gekeken wordt of u weer goed zelfstandig kunt plassen en dat de blaas voldoende leeg komt.

Poliklinische mictie trial

De verblijfskatheter wordt in de vroege ochtend verwijderd. Het is de bedoeling dat u na het verwijderen van de verblijfskatheter goed gaat drinken. Drink bijvoorbeeld elk uur een extra glas water. Krijgt u na ongeveer 3 uur nog geen aandrang? Probeer dan toch naar het toilet te gaan.

‘s Middags heeft u een afspraak bij de uroloog en/of bij de assistente. Als u op de polikliniek urologie komt wordt er gevraagd of u kunt uitplassen, daarna wordt er een echo van de blaas gemaakt om te kijken of de blaas voldoende leeg komt.

Wanneer neemt u contact op?

Neem contact op met de polikliniek urologie als:

Klinische mictie trial

Indien u wordt opgenomen, is dat voor 1 dag. U meldt zich op de afgesproken tijd op de afdeling. De verpleegkundige verwijdert de katheter. U krijgt het advies om iedere 3 uur naar het toilet te gaan. U wordt geadviseerd om goed te drinken verspreid over de dag. Als u geplast heeft, laat u dit weten aan de verpleegkundige. De verpleegkundige maakt dan een echo van de blaas, om te kijken of u goed uit heeft geplast.

Als blijkt dat u meerdere keren goed uit heeft geplast en er weinig of geen urine in de blaas achterblijft, is de nacontrole klaar en kunt u naar huis. Als blijkt dat u niet kunt plassen of dat er te veel urine achter blijft in de blaas, krijgt u opnieuw een blaaskatheter.

Bericht van verhindering

Het is belangrijk dat u op tijd aanwezig bent. Als u op het afgesproken tijdstip verhinderd bent, vragen wij u dit zo snel mogelijk te melden op het secretariaat urologie op
T 0187 60 71 90.

Uw afspraak

Een eerste afspraak maken

Voor een eerste afspraak heeft u een verwijzing van de huisarts of andere medisch specialist nodig. Voor bloedprikken hoeft u geen afspraak te maken. Veel afspraken zijn ook online te maken via het
PatiëntenPortaal.

Een vervolgafspraak maken of een afspraak wijzigen

U kunt ook uw vervolgafspraak gemakkelijk zelf plannen of een afspraak wijzigen via uw persoonlijk PatiëntenPortaal; mijn.vanweelbethesda.nl. Lukt het niet om uw afspraak digitaal te plannen en wilt u liever één van onze medewerkers spreken? Neem dan telefonisch contact op met het betreffende specialisme via het Afsprakenbureau op 0187 60 23 55. De poliklinieken zijn op werkdagen van 8.30-12.30 en 13.30-16.30 uur bereikbaar.

Meer informatie

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Kijk dan in uw persoonlijk PatiëntenPortaal, op onze website of vraag het aan uw zorgverlener via de BeterDichtbij app of telefonisch.

PatiëntenPortaal

Op ons PatiëntenPortaal mijn.vanweelbethesda.nl kunt u terecht voor veilige toegang tot uw medisch dossier, persoonlijke gegevens, het maken en inzien van afspraken en voorlichting over uw aandoening en/of behandeling. Het portaal is toegankelijk met behulp van uw DigiD.

BeterDichtbij app

Met de gratis BeterDichtbij app heeft u eenvoudig en veilig contact met uw eigen arts of andere zorgverlener. Wanneer uw e-mailadres en uw mobiele telefoonnummer correct geregistreerd zijn in ons systeem, ontvangt u na het maken van uw eerste afspraak een uitnodiging voor deze app.

Hulp nodig bij het PatiëntenPortaal of BeterDichtbij?

Neem contact op met de Digihulp van CuraMare via digihulp@curamare.nl of 0187 89 10 10 (tijdens kantooruren).

Vergoeding van uw zorgkosten

Niet alle zorg in het ziekenhuis wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. U betaalt ook altijd de hoogte van uw eigen risico. Vraag vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw behandeling in ons ziekenhuis vergoed wordt.


Foldernummer: M26
Laatst bijgewerkt op: 02-04-2024




Gerelateerde informatie:

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees onze cookieverklaring .
Gezien