Op de Mammapoli werken gespecialiseerde hulpverleners van de afdelingen Chirurgie en Radiologie. Door hun nauwe samenwerking kunnen zij snel een voorlopige diagnose stellen. U wordt op de Mammapoli zoveel mogelijk geholpen door steeds dezelfde hulpverleners.
Voor een goede voorbereiding op uw eerste bezoek is het van belang dat u de volgende papieren mee neemt:
Het is prettig om samen met uw partner of een andere naast betrokkene naar het ziekenhuis te komen.
Wanneer u zwanger bent, is het van belang dat u dit meldt voor de onderzoeken.
De mammapoli is open op maandag, woensdag en vrijdag. U meldt zich bij poli chirurgie. We streven er naar om alle onderzoeken op één dag te plannen. Houd er daarom rekening mee dat het bezoek aan de mammapoli de gehele ochtend in beslag neemt. Vaak kunnen we u in de loop van de ochtend een (voorlopige) uitslag geven. In onderstaand overzicht staat het programma weer gegeven.
De werkwijze
U heeft 1 tot 2 dagen voor de afspraak een telefonische gesprek met de mammacare-verpleegkundige. Zij bespreekt met u wat uw klachten zijn. Vervolgens heeft u een afspraak bij de chirurg die een lichamelijk onderzoek verricht. Voor het röntgenonderzoek gaat u naar de afdeling radiologie. De radiologisch laborant maakt, zo nodig, een mammografie. Over het algemeen worden van beide borsten twee foto’s gemaakt, één in de breedte en één in de lengte. Om de borsten goed te kunnen afbeelden is het nodig deze samen te drukken, dit kan pijnlijk zijn. Een radioloog beoordeelt de foto’s. Zo nodig worden aanvullende opnamen gemaakt. Als de radioloog het nodig acht wordt er ook een echo gemaakt en eventueel wordt er een punctie of een biopt genomen. De patholoog beoordeelt het weefsel dat met behulp van de puncties verkregen is en na ongeveer vijf dagen zijn de uitslagen daarvan bekend.
Uitslag
De uitslagen van de onderzoeken worden dezelfde middag rond lunchtijd in het MDO (Multi Disciplinair Overleg) besproken (radioloog, chirurg, en mammacare-verpleegkundige). De uitslag van de mammografie en echo krijgt u op dezelfde dag. Soms valt er niets uit de mammografie/echo op te maken en is een aanvullend onderzoek nodig. Soms hangt de uitslag echt af van de genomen puncties. U krijgt daarom een vervolgafspraak bij de chirurg en/of mammacare-verpleegkundige om de uitslagen van de puncties te bespreken. Als de uitslag niet goed is, bespreekt de chirurg de uitslag met u en uw naaste. Dit gebeurt in aanwezigheid van de mammacareverpleegkundige. Zij coördineert, begeleidt en is het aanspreekpunt op de mammapoli. U krijgt informatie mee met alles wat u nodig heeft. Welke behandeling bij u tot de mogelijkheden behoort, zal uitgebreid met u besproken worden. Dit is voor elke patiënt verschillend. Een vervolgafspraak wordt dan zo spoedig mogelijk gepland.
Bericht van verhindering
Het is belangrijk dat u op tijd aanwezig bent. Als u op het afgesproken tijdstip verhinderd bent, vragen wij u dit zo snel mogelijk te melden bij poli Chirurgie.
Uw afspraak
Een eerste afspraak maken
Voor een eerste afspraak heeft u een verwijzing van de huisarts of andere medisch specialist nodig. Voor bloedprikken hoeft u geen afspraak te maken. Veel afspraken zijn ook online te maken via het
PatiëntenPortaal.
Een vervolgafspraak maken of een afspraak wijzigen
U kunt ook uw vervolgafspraak gemakkelijk zelf plannen of een afspraak wijzigen via uw persoonlijk PatiëntenPortaal;
mijn.vanweelbethesda.nl. Lukt het niet om uw afspraak digitaal te plannen en wilt u liever één van onze medewerkers spreken? Neem dan telefonisch contact op met het betreffende specialisme via het Afsprakenbureau op 0187 60 23 55. De poliklinieken zijn op werkdagen van 8.30-12.30 en 13.30-16.30 uur bereikbaar.
Meer informatie
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Kijk dan in uw persoonlijk PatiëntenPortaal, op onze website of vraag het aan uw zorgverlener via de
BeterDichtbij app of telefonisch.
PatiëntenPortaal
Op ons PatiëntenPortaal
mijn.vanweelbethesda.nl kunt u terecht voor veilige toegang tot uw medisch dossier, persoonlijke gegevens, het maken en inzien van afspraken en voorlichting over uw aandoening en/of behandeling. Het portaal is toegankelijk met behulp van uw DigiD.
BeterDichtbij app
Met de gratis
BeterDichtbij app heeft u eenvoudig en veilig contact met uw eigen arts of andere zorgverlener. Wanneer uw e-mailadres en uw mobiele telefoonnummer correct geregistreerd zijn in ons systeem, ontvangt u na het maken van uw eerste afspraak een uitnodiging voor deze app.
Hulp nodig bij het PatiëntenPortaal of BeterDichtbij?
Neem contact op met de Digihulp van CuraMare via
digihulp@curamare.nl of 0187 89 10 10 (tijdens kantooruren).
Vergoeding van uw zorgkosten
Niet alle zorg in het ziekenhuis wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. U betaalt ook altijd de hoogte van uw eigen risico. Vraag vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw behandeling in ons ziekenhuis vergoed wordt.