Uw behandelend arts heeft voorgesteld om u een 6 minuten wandeltest te laten doen. Hier kunt u nalezen wat het onderzoek inhoudt. Wij adviseren u de informatie van tevoren door te lezen.
Doel van het onderzoek
Bij dit onderzoek wordt gemeten hoeveel meter u in 6 minuten maximaal kunt lopen. De longfunctieanalist voert de test met u uit.
Voorbereiding
Hulpmiddelen
Wanneer u zuurstof gebruikt of met een rollator of looprekje loopt, neemt u deze dan mee naar het ziekenhuis.
Kleding
Wij adviseren gemakkelijk zittende kleding en schoenen te dragen.
Medicijngebruik
Eventuele medicijnen mag u gewoon blijven gebruiken, tenzij de arts iets anders met u heeft afgesproken.
Ontspannen
Het is belangrijk dat u rustig en ontspannen aan het onderzoek begint, komt u daarom op tijd. Eet twee uur voor de test geen uitgebreide maaltijd en verricht geen zware inspanning.
Nagellak
Verwijder thuis voor het onderzoek uw nagellak. U krijgt tijdens het onderzoek een zuurstofmetertje aan uw vinger. Daarom mag er gaan nagellak op de nagels zitten.
Duur van het onderzoek
Het onderzoek duurt 30 minuten. Hiervan loopt u 6 minuten.
Het onderzoek
Bij ieder bezoek haalt u eerst uw dagticket bij de aanmeldzuil bij een van de ingangen. Gebruik hierbij een geldig legitimatiebewijs. U ontvangt een dagticket met daarop per afspraak (of opname) vermeld hoe laat en waar u wordt verwacht. Kijk op de borden voor de juiste route. Vervolgens meldt u zich bij de polikliniek longgeneeskunde. U wordt meegenomen naar de gang waar het onderzoek zal plaatsvinden. Voordat u begint met lopen krijgt u de volledige instructies. Uw bloeddruk wordt gemeten en u krijgt een zuurstofmetertje aan uw vinger waarmee wij uw hartslag (hartfrequentie) en zuurstofgehalte (saturatie) meten. Daarna loopt u 6 minuten om twee pylonen op de gang, waarbij u bij elke ronde 40 meter aflegt. Het is de bedoeling dat u in deze 6 minuten zo’n groot mogelijke afstand loopt, zonder te rennen. U mag eventueel tussendoor stoppen, maar u loopt verder zodra het weer gaat. De longfunctieanalist houdt de tijd in de gaten en het aantal meters dat u loopt. Na het onderzoek wordt nogmaals uw bloeddruk gemeten. Indien u zich goed voelt mag u na het onderzoek naar huis.
Resultaten van het onderzoek
Uw longarts beoordeelt de testgegevens. Deze beoordeling vindt plaats op een later tijdstip. De uitslag krijgt u dus niet direct, maar tijdens het eerstvolgende polikliniekbezoek. Op dat moment bespreekt de arts ook het eventuele vervolgtraject met u.
Bericht van verhindering
Het is belangrijk dat u op tijd aanwezig bent. Als u op het afgesproken tijdstip verhinderd bent, vragen wij u zo spoedig mogelijk contact op te nemen met de longpoli via T 0187 60 71 96.
Uw afspraak
Een eerste afspraak maken
Voor een eerste afspraak heeft u een verwijzing van de huisarts of andere medisch specialist nodig. Voor bloedprikken hoeft u geen afspraak te maken. Veel afspraken zijn ook online te maken via het
PatiëntenPortaal.
Een vervolgafspraak maken of een afspraak wijzigen
U kunt ook uw vervolgafspraak gemakkelijk zelf plannen of een afspraak wijzigen via uw persoonlijk PatiëntenPortaal;
mijn.vanweelbethesda.nl. Lukt het niet om uw afspraak digitaal te plannen en wilt u liever één van onze medewerkers spreken? Neem dan telefonisch contact op met het betreffende specialisme via het Afsprakenbureau op 0187 60 23 55. De poliklinieken zijn op werkdagen van 8.30-12.30 en 13.30-16.30 uur bereikbaar.
Meer informatie
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Kijk dan in uw persoonlijk PatiëntenPortaal, op onze website of vraag het aan uw zorgverlener via de
BeterDichtbij app of telefonisch.
PatiëntenPortaal
Op ons PatiëntenPortaal
mijn.vanweelbethesda.nl kunt u terecht voor veilige toegang tot uw medisch dossier, persoonlijke gegevens, het maken en inzien van afspraken en voorlichting over uw aandoening en/of behandeling. Het portaal is toegankelijk met behulp van uw DigiD.
BeterDichtbij app
Met de gratis
BeterDichtbij app heeft u eenvoudig en veilig contact met uw eigen arts of andere zorgverlener. Wanneer uw e-mailadres en uw mobiele telefoonnummer correct geregistreerd zijn in ons systeem, ontvangt u na het maken van uw eerste afspraak een uitnodiging voor deze app.
Hulp nodig bij het PatiëntenPortaal of BeterDichtbij?
Neem contact op met de Digihulp van CuraMare via
digihulp@curamare.nl of 0187 89 10 10 (tijdens kantooruren).
Vergoeding van uw zorgkosten
Niet alle zorg in het ziekenhuis wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. U betaalt ook altijd de hoogte van uw eigen risico. Vraag vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw behandeling in ons ziekenhuis vergoed wordt.