Logo Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis.
 
Klik op deze knop om alle folders te doorzoeken.Zoek folders
Klik op deze knop om dit document te printen.Print pagina
Klik op deze knop om dit document als PDF te downloaden.Download PDF
Klik op deze knop om de tekstgrootte te vergroten.Grotere tekst
Klik op deze knop om de tekstgrootte te verkleinen.Kleinere tekst

PiMS folder informatie logo

IC/CCU

Zorg rondom de laatste levensfase; Intensive Care

Zorg rondom de laatste levensfase; Intensive Care

De knop om deze folder als favoriet te markerenFavorietDe knop om deze folder per email door te sturen.Stuur door

Voor uw naaste is er een medische beslissing genomen om af te zien dan wel te staken met verdere Intensive Care (IC) behandeling. Dit heeft uiteindelijk tot gevolg dat uw naaste komt te overlijden. De zorg is gericht op het behandelen van de mogelijk belastende symptomen. Alles wat komt kijken rondom het stervensproces op de IC proberen we, naast de gesprekken, door middel van deze informatie inzichtelijk te maken. Wij wensen u sterkte in deze moeilijke periode.


Faciliteiten van het ziekenhuis

Bezoektijden

Het spreekt wellicht voor zich, u hoeft zich niet te houden aan de vaste bezoektijden. Wij raden u wel aan om een bezoekersschema te maken, zodat het bezoek verdeeld over de dag/avond/nacht kan plaats vinden. Voor uw naasten en de verpleegkundigen is het prettig om inzichtelijk te hebben wie wanneer komt. Onderstaande app kan u helpen bij het plannen van ziekenhuisbezoek: www.ziekenhuisplanner.nl.

Familiekamer

Als naasten kunt u gebruik maken van de familiekamer in de gang naast de IC. Eventueel kunnen we daar een slaapplaats maken.

Maaltijden

Het restaurant is beschikbaar voor bezoekers, openingstijden: maandag t/m zondag van 11.30 – 19.00 uur.
Een broodmaaltijd kunt u vragen aan de verpleegkundige.

Stiltecentrum

Het ziekenhuis heeft een stilteruimte waar iedereen gebruik van mag maken. Deze is te vinden op de begaande grond achter de hal bij de hoofdingang.

Begeleiding

Het ziekenhuis beschikt over een aantal specialismen die u en/of uw naasten kunnen ondersteunen tijdens dit traject.
  • Geestelijke verzorging: begeleiding en hulpverlening/advisering bij zingeving, levensbeschouwing of geloofsovertuiging.
  • Pedagogisch medewerker: begeleiding voor kinderen.
Wanneer u van de bovenstaande faciliteiten gebruik wilt maken kunt u dit bij de verpleegkundigen aangeven.

Manieren om uw naaste te ondersteunen

Het is moeilijk om uw naaste in het bed te zien liggen aan allerlei apparatuur. Wellicht oogt uw naaste niet meer zoals u hem/haar kent of gekend heeft, met alle gevoelens van dien. Toch kunt u van betekenis zijn en uw naaste ondersteunen.

Enkele voorbeelden zijn:
  • Lichamelijke verzorging zoals (haren) wassen;
  • Mondverzorging: zoals tanden poetsen, lippen/mond vochtig houden;
  • Masseren;
  • Nagels en huid verzorgen;
  • Muziek meenemen waar uw naaste van houdt;
  • Praten.

Wat kunt u verwachten voor, tijdens en na het overlijden?

Voor

Allereerst volgt er een gesprek met de arts en verpleegkundige. Hierin wordt uitgelegd waarom er gestopt wordt met de behandeling en hoe het verdere traject eruit zal zien. Uw mening is hierbij ook van belang, echter het staken van de behandeling is altijd een medische beslissing die niet door u of uw naasten genomen mag worden. Na het gesprek kunt u de naasten die nog afscheid willen nemen naar het ziekenhuis laten komen. Voordat er gestopt wordt met de behandeling wordt ervoor gezorgd dat uw naaste comfortabel is en geen pijnsensatie meer heeft. Dit heeft niet tot gevolg dat uw naaste eerder overlijdt.

Op het moment dat iedereen afscheid heeft genomen zijn er twee opties:
  • Uw naaste ligt aan de beademingsmachine: eventuele bloeddruk ondersteunende medicatie en overige medicatie wordt gestaakt. Medicatie ten behoeve van comfort en pijnstilling wordt gecontinueerd. Ook wordt de beademingsbuis indien nodig verwijderd.
  • Uw naaste ligt niet aan de beademingsmachine: eventuele bloeddruk verhogende medicatie en zuurstoftoediening wordt gestaakt. Als u dit wenst kunt u hierbij aanwezig zijn.

Tijdens

Afhankelijk van de ondersteuning die uw naaste ontvangt van de beademingsmachine en bloeddruk verhogende medicatie zal het stervensproces snel of langzaam gaan. Dit is niet altijd te voorspellen, de arts en verpleegkundige zullen u hier zo goed mogelijk over inlichten.

Specifieke symptomen

Als uw naaste aan de beademingsmachine ligt kunt u na het verwijderen van de beademingsbuis een reutelende ademhaling horen. De verpleegkundige kan uw naaste dan op de zij draaien en afhankelijk van de oorzaak eventueel extra medicatie geven.

Algemene symptomen:
  • pijn;
  • onrust;
  • kreunen/fronsen;
  • onwillekeurige spierbewegingen;
  • verandering van kleur (blauw/wit);
  • verandering van de ademhaling: het kan voorkomen dat de ademhaling kortdurend stopt en weer hervat wordt.
De verpleegkundige weet hoe te handelen bij deze symptomen en zal u en uw naaste(n) hierin begeleiden.

Na

Wanneer uw naaste is overleden, moet dit bevestigd worden door de arts. Daarna volgt een afsluitend gesprek met de betreffende arts en verpleegkundige. De verpleegkundige zal ervoor zorgen dat alle overbodige medische hulpmiddelen verwijderd worden, denk aan: neussondes, blaaskatheter en dergelijke.
Wanneer u dit wenst kunt u helpen met de verzorging van uw naaste, geef dit aan bij de verpleegkundige.

Na het afscheid wordt uw naaste naar het mortuarium gebracht waar de mortuarium medewerker de verdere verzorging zal doen. Eenmaal thuis neemt u contact op met de begrafenisondernemer die er voor zal zorgen dat uw naaste naar de juiste plek gebracht wordt.

Ervaring leert dat er thuis vragen naar boven kunnen komen. Wij bieden u de mogelijkheid om in een gesprek met een verpleegkundige deze vragen te bespreken.

Als u hier behoefte aan heeft kunt u dit melden bij de IC op T 0187 60 74 40.

Wanneer uw naaste niet binnen 24 uur overlijdt

Het kan voorkomen dat het stervensproces langer duurt. Uw naaste zal dan in overleg overgeplaatst worden naar een 1-persoonskamer op de algemene verpleegafdeling.

Meer informatie

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Kijk dan in uw persoonlijk PatiëntenPortaal, op onze website of vraag het aan uw zorgverlener via de BeterDichtbij app of telefonisch.

PatiëntenPortaal

Op ons PatiëntenPortaal mijn.vanweelbethesda.nl kunt u terecht voor veilige toegang tot uw medisch dossier, persoonlijke gegevens, het maken en inzien van afspraken en voorlichting over uw aandoening en/of behandeling. Het portaal is toegankelijk met behulp van uw DigiD.

BeterDichtbij app

Met de gratis BeterDichtbij app heeft u eenvoudig en veilig contact met uw eigen arts of andere zorgverlener. Wanneer uw e-mailadres en uw mobiele telefoonnummer correct geregistreerd zijn in ons systeem, ontvangt u na het maken van uw eerste afspraak een uitnodiging voor deze app.

Hulp nodig bij het PatiëntenPortaal of BeterDichtbij?

Neem contact op met de Digihulp van CuraMare via digihulp@curamare.nl of 0187 89 10 10 (tijdens kantooruren).

Vergoeding van uw zorgkosten

Niet alle zorg in het ziekenhuis wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. U betaalt ook altijd de hoogte van uw eigen risico. Vraag vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw behandeling in ons ziekenhuis vergoed wordt.




Foldernummer: L28
Laatst bijgewerkt op: 24-10-2023




Gerelateerde informatie:

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees onze cookieverklaring .
Gezien