Uw familielid of naaste is opgenomen op de Intensive Care/Coronary Care Unit (IC/CCU), in verband met een hartstilstand gevolgd door een reanimatie. Hier geven wij u uitleg over de behandeling en wat dat kan betekenen voor uw partner.
Wat is een hartstilstand?
Tijdens een hartstilstand stopt de bloedsomloop. Hierdoor krijgt het lichaam geen zuurstof. Dit kan schade veroorzaken aan de organen. Vooral de hersenen kunnen niet lang zonder zuurstof. Door reanimatie is de bloedsomloop weer op gang gebracht.
De behandeling
Beademing
Uw familielid is niet bij bewustzijn en wordt in slaap gehouden met medicijnen. Hierdoor is het noodzakelijk dat de ademhaling wordt ondersteund/overgenomen door een beademingstoestel. Dit wordt kunstmatige beademing genoemd.
Koelen
Om de hersenen te helpen zich beter te herstellen koelen we uw naaste. We streven er naar om de lichaamstemperatuur terug te brengen naar 33 graden Celsius. Om dit te bereiken, ligt uw naaste zonder kleding in bed. De koeling wordt bet behulp van een apparaat (Thermoquard) gedaan. Er wordt dan eerst een slangetje ingebracht, dat verbonden is met deze koelingsmachine. Na 24 uur warmen we uw naaste weer op met dekens en kleding.
De artsen en verpleegkundigen overleggen dagelijks met elkaar over de behandeling. Regelmatig heeft u een gesprek met de arts, die uw naaste behandelt. Tijdens het bezoekuur komt de verpleegkundige die voor uw naaste zorgt bij u langs. U krijgt uitleg over de toestand op dat moment. Ook kunt u vragen aan hem of haar stellen.
Na de behandeling
Wanneer we stoppen met de slaapmedicatie, werken deze nog een tijdje na. Het is niet te zeggen hoe lang het duurt voordat de medicijnen helemaal uitgewerkt zijn en uw naaste weer wakker wordt.
Zodra het kan, bouwen we de kunstmatige beademing af. In de loop van enkele dagen zal duidelijk worden hoe de hersenfunctie van uw naaste herstelt. De neuroloog zal dit blijven volgen en ook enkele onderzoeken doen.
Meer informatie
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Kijk dan in uw persoonlijk PatiëntenPortaal, op onze website of vraag het aan uw zorgverlener via de
BeterDichtbij app of telefonisch.
PatiëntenPortaal
Op ons PatiëntenPortaal
mijn.vanweelbethesda.nl kunt u terecht voor veilige toegang tot uw medisch dossier, persoonlijke gegevens, het maken en inzien van afspraken en voorlichting over uw aandoening en/of behandeling. Het portaal is toegankelijk met behulp van uw DigiD.
BeterDichtbij app
Met de gratis
BeterDichtbij app heeft u eenvoudig en veilig contact met uw eigen arts of andere zorgverlener. Wanneer uw e-mailadres en uw mobiele telefoonnummer correct geregistreerd zijn in ons systeem, ontvangt u na het maken van uw eerste afspraak een uitnodiging voor deze app.
Hulp nodig bij het PatiëntenPortaal of BeterDichtbij?
Neem contact op met de Digihulp van CuraMare via
digihulp@curamare.nl of 0187 89 10 10 (tijdens kantooruren).
Vergoeding van uw zorgkosten
Niet alle zorg in het ziekenhuis wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. U betaalt ook altijd de hoogte van uw eigen risico. Vraag vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw behandeling in ons ziekenhuis vergoed wordt.