Uw behandelend arts heeft voorgesteld om bij u een holteronderzoek te laten doen. Hier kunt u nalezen wat het onderzoek inhoudt. Wij adviseren u de informatie van tevoren door te lezen. Het aansluiten op de apparatuur vindt plaats op de poli cardiologie.
Holteronderzoek
Een holteronderzoek is een onderzoek waarbij met gebruik van een recorder gedurende 24, 48 of 72 uur uw hartritme wordt geregistreerd.
Doel van het onderzoek
Het onderzoek geeft de cardioloog een nauwkeurig beeld van uw hartritme.
Voorbereiding
Bodylotion
Wilt u tijdens het dragen van de holter geen bodylotion gebruiken. Het gebruik van bodylotion kan er toe leiden dat de elektroden losraken. Het onderzoek kan in dat geval mislukken.
Kleding
Wij adviseren u, in verband met het aanbrengen van de elektroden, gemakkelijk zittende kleding te dragen.
Medicijnen
Medicijnen kunt u volgens voorschrift van uw arts blijven innemen.
Voor het onderzoek zijn verder geen voorbereidingen nodig.
Aanmelden
Bij ieder bezoek haalt u eerst uw dagticket bij de aanmeldzuil bij een van de ingangen. Gebruik hierbij een geldig legitimatiebewijs. U ontvangt een dagticket met daarop per afspraak (of opname) vermeld hoe laat en waar u wordt verwacht. Kijk op de borden voor de juiste route
Het onderzoek
Wij verzoeken u zich vervolgens te melden op de poli cardiologie. De functieassistent komt u halen als u aan de beurt bent. Het aanbrengen van de elektroden en de recorder duurt ongeveer 20 minuten. De functieassistent bevestigt elektroden (plakkertjes) op uw borst. Via kabeltjes worden de elektroden verbonden met de recorder. De recorder, kunt u makkelijk onder ruim zittende bovenkleding dragen. U krijgt een tasje waarin u de recorder draagt. Zodra de recorder is aangesloten krijgt u uitleg over het bijhouden van een dagboekje. Het is belangrijk dat u op het formulier nauwkeurig bijhoudt wanneer er klachten optreden. Mogelijke klachten zijn: pijn, beklemmend gevoel op de borst, misselijkheid, hartkloppingen, hartbonzen, overslaande hartslag en duizeligheid. In dat geval noteert u de aard van de klacht, het precieze tijdstip en uw bezigheden op dat moment. Na het aansluiten van de holter gaat u weer naar huis. Tijdens het dragen van de holter mag u niet zwemmen, douchen of in bad. Ook mag u niet op een elektrische deken slapen welke aanstaat. We adviseren u voorzichtig om te gaan met het apparaat en het zeker niet te openen. Daarnaast is het van belang dat de plakkers, de elektroden, goed blijven zitten. Wij raden u dan ook aan deze plakkers en de huid er omheen zo min mogelijk aan te raken, ook niet bij jeuk. Na 24, 48 of 72 uur verwijdert u het holterkastje.
Inleveren apparaat
U brengt de holter en dagboekje na 24 of 48 uur, in de meegebrachte envelop, terug naar de poli cardiologie. In de recorder zijn uw patiëntengegevens en meetresultaten opgeslagen. De kabeltjes, plakkers en tasje kunt u weggooien.
Uitslag
De cardioloog beoordeelt de gegevens. Deze beoordeling vindt plaats op een later tijdstip. De uitslag krijgt u dus niet direct maar tijdens het eerstvolgende polikliniekbezoek. Op dat moment bespreekt de arts ook het eventuele vervolgtraject met u. Aangezien de analyse van de holter door een bedrijf buiten het ziekenhuis gebeurt, duurt het minstens 2 weken. Wij verzoeken u hiermee rekening te houden met het maken van een afspraak.
Complicaties
Een holteronderzoek is een veilige onderzoeksmethode waar geen risico’ s aan verbonden zijn.
Bericht van verhindering
Het is belangrijk dat u op tijd aanwezig bent. Als u op het afgesproken tijdstip verhinderd bent, vragen wij u dit zo snel mogelijk te melden op T 0187 60 71 50.
Uw afspraak
Een eerste afspraak maken
Voor een eerste afspraak heeft u een verwijzing van de huisarts of andere medisch specialist nodig. Voor bloedprikken hoeft u geen afspraak te maken. Veel afspraken zijn ook online te maken via het
PatiëntenPortaal.
Een vervolgafspraak maken of een afspraak wijzigen
U kunt ook uw vervolgafspraak gemakkelijk zelf plannen of een afspraak wijzigen via uw persoonlijk PatiëntenPortaal;
mijn.vanweelbethesda.nl. Lukt het niet om uw afspraak digitaal te plannen en wilt u liever één van onze medewerkers spreken? Neem dan telefonisch contact op met het betreffende specialisme via het Afsprakenbureau op 0187 60 23 55. De poliklinieken zijn op werkdagen van 8.30-12.30 en 13.30-16.30 uur bereikbaar.
Meer informatie
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Kijk dan in uw persoonlijk PatiëntenPortaal, op onze website of vraag het aan uw zorgverlener via de
BeterDichtbij app of telefonisch.
PatiëntenPortaal
Op ons PatiëntenPortaal
mijn.vanweelbethesda.nl kunt u terecht voor veilige toegang tot uw medisch dossier, persoonlijke gegevens, het maken en inzien van afspraken en voorlichting over uw aandoening en/of behandeling. Het portaal is toegankelijk met behulp van uw DigiD.
BeterDichtbij app
Met de gratis
BeterDichtbij app heeft u eenvoudig en veilig contact met uw eigen arts of andere zorgverlener. Wanneer uw e-mailadres en uw mobiele telefoonnummer correct geregistreerd zijn in ons systeem, ontvangt u na het maken van uw eerste afspraak een uitnodiging voor deze app.
Hulp nodig bij het PatiëntenPortaal of BeterDichtbij?
Neem contact op met de Digihulp van CuraMare via
digihulp@curamare.nl of 0187 89 10 10 (tijdens kantooruren).
Vergoeding van uw zorgkosten
Niet alle zorg in het ziekenhuis wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. U betaalt ook altijd de hoogte van uw eigen risico. Vraag vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw behandeling in ons ziekenhuis vergoed wordt.