Wat is een Ganglion Impar (Walther)?
Het Ganglion Impar maakt onderdeel uit van het onwillekeurige zenuwsysteem. Het ligt aan de voorzijde van de overgang van het heiligbeen en het staartbotje. Dit zenuwsysteem is deels verantwoordelijk voor het gevoel in het staartbotje en het gebied rond om de anus.
Het doel van de behandeling is de zenuwknoop die verantwoordelijk is voor gevoel van het stuitje of bekkenbodem te behandelen.
Voorbereiding op de behandeling
Waar meldt u zich?
U meldt zich bij de receptie van de hoofdingang voor de dagopname. Als de opname is geregeld en u bij het Apotheek Service Punt (ASP) bent geweest voor controle van de medicatie, gaat u naar de afdeling dagbehandeling. U verblijft op een zorgstoel, waarin u kunt zitten en/of liggen.
Belangrijk
Na de behandeling mag u 24 uur niet deelnemen aan het verkeer. Zorg er daarom voor dat iemand u naar huis brengt. Bent u zwanger? Informeer dan uw specialist.
Antistollingsmiddelen
Gebruikt u antistollingsmiddelen (bloedverdunners, zoals Sintrom, Marcoumar of Acenocoumarol of Ascal)? Overleg met uw specialist of u hiermee moet stoppen voor de ingreep. Na de behandeling kunt u weer met de antistolling doorgaan, tenzij uw specialist anders voorschrijft. Graag vooraf melden wanneer u allergisch bent voor contrast vloeistof.
Dagbehandeling
De behandeling vindt plaats in dagopname. Dit betekent dat u zich op de dag van de behandeling komt melden, waarna u naar de afdeling Dagbehandeling wordt gebracht. Hier krijgt u een operatiejack wat u aantrekt. Het kan zijn dat u nog even moet wachten voor u aan de beurt bent.
Behandeling
Na een lokale verdoving van de huid, plaatst de specialist onder röntgendoorlichting een naald bij de te behandelen zenuwknoop, ter hoogte van het stuitje. De specialist controleert de plaats van de naald met behulp van een contrast middel. Als de naald goed staat behandelt de specialist de zenuwknoop met medicijnen. U krijgt dan een verdovingsmiddel en een ontstekingsremmend middel toegediend, eventueel later gevolgd door een etsende vloeistof. Daarna gaat u weer terug naar de Dagbehandeling en wanneer alles goed is mag u naar huis.
Complicaties
Er kan napijn optreden ten gevolge van deze injectie. Deze napijn kan enkele dagen aanhouden. U kunt hiervoor een pijnstiller innemen (bijv. paracetamol volgens bijsluiter).
Bericht van verhindering
Het is belangrijk dat u op tijd aanwezig bent.
Als u op het afgesproken tijdstip verhinderd bent, vragen wij u dit zo snel mogelijk te melden bij de pijnpoli.
Uw afspraak
Een eerste afspraak maken
Voor een eerste afspraak heeft u een verwijzing van de huisarts of andere medisch specialist nodig. Voor bloedprikken hoeft u geen afspraak te maken. Veel afspraken zijn ook online te maken via het
PatiëntenPortaal.
Een vervolgafspraak maken of een afspraak wijzigen
U kunt ook uw vervolgafspraak gemakkelijk zelf plannen of een afspraak wijzigen via uw persoonlijk PatiëntenPortaal;
mijn.vanweelbethesda.nl. Lukt het niet om uw afspraak digitaal te plannen en wilt u liever één van onze medewerkers spreken? Neem dan telefonisch contact op met het betreffende specialisme via het Afsprakenbureau op 0187 60 23 55. De poliklinieken zijn op werkdagen van 8.30-12.30 en 13.30-16.30 uur bereikbaar.
Meer informatie
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Kijk dan in uw persoonlijk PatiëntenPortaal, op onze website of vraag het aan uw zorgverlener via de
BeterDichtbij app of telefonisch.
PatiëntenPortaal
Op ons PatiëntenPortaal
mijn.vanweelbethesda.nl kunt u terecht voor veilige toegang tot uw medisch dossier, persoonlijke gegevens, het maken en inzien van afspraken en voorlichting over uw aandoening en/of behandeling. Het portaal is toegankelijk met behulp van uw DigiD.
BeterDichtbij app
Met de gratis
BeterDichtbij app heeft u eenvoudig en veilig contact met uw eigen arts of andere zorgverlener. Wanneer uw e-mailadres en uw mobiele telefoonnummer correct geregistreerd zijn in ons systeem, ontvangt u na het maken van uw eerste afspraak een uitnodiging voor deze app.
Hulp nodig bij het PatiëntenPortaal of BeterDichtbij?
Neem contact op met de Digihulp van CuraMare via
digihulp@curamare.nl of 0187 89 10 10 (tijdens kantooruren).
Vergoeding van uw zorgkosten
Niet alle zorg in het ziekenhuis wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. U betaalt ook altijd de hoogte van uw eigen risico. Vraag vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw behandeling in ons ziekenhuis vergoed wordt.