Logo Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis.
 
Klik op deze knop om alle folders te doorzoeken.Zoek folders
Klik op deze knop om dit document te printen.Print pagina
Klik op deze knop om dit document als PDF te downloaden.Download PDF
Klik op deze knop om de tekstgrootte te vergroten.Grotere tekst
Klik op deze knop om de tekstgrootte te verkleinen.Kleinere tekst

PiMS folder informatie logo

KNO

Flapoorcorrectie door KNO-arts

Flapoorcorrectie door KNO-arts

De knop om deze folder als favoriet te markerenFavorietDe knop om deze folder per email door te sturen.Stuur door

Binnenkort ondergaat uw kind een flapoorcorrectie. Hier krijgt u informatie over de operatie zelf, de voorbereiding en de periode na de operatie.


Wat is een flapoorcorrectie?

Het corrigeren van de oorschelpen heet een zogenaamde flapoorcorrectie of otoplastiek. Tijdens deze ingreep worden de oorschelpen in een nieuwe positie gebracht en zo nodig van vorm veranderd, zodat ze dichterbij het hoofd komen te staan. De operatie kan vanaf de leeftijd van vier jaar plaatsvinden, omdat de oorschelp op deze leeftijd de volwassen grootte bijna bereikt heeft. Zo kan voorkomen worden dat uw kind geplaagd wordt met de stand van zijn of haar oorschelp. De zorgverzekeraar moet vooraf toestemming geven voor deze operatie. De aanvraag hiervoor wordt door ons gedaan.

Voorbereiding

Wat neemt u mee?

  • Verzekeringsbewijs
  • ID bewijs
  • In verband met hygiëne is het belangrijk dat uzelf en uw kind geen sieraden draagt tijdens het ziekenhuisverblijf.

Nuchter zijn

Voor de operatie is het van belang dat uw kind nuchter is. Meer informatie leest u in 'Voorlichting rondom de operatie voor kinderen'. Het is van belang dat u deze richtlijnen opvolgt.

Preoperatief spreekuur (POS-poli)

Ter voorbereiding op de operatie gaat u samen met uw kind voorafgaand aan de operatie naar het preoperatief spreekuur. U ontvangt daar informatie over de anesthesie en de voorbereiding op de operatie.

Ook gaat u samen met uw kind naar een voorlichtingsbijeenkomst waarbij onze pedagogisch medewerker u en uw kind voorlicht over de gang van zaken op de dag van de operatie.

Afspraak

U wordt door het secretariaat van de KNO gebeld om een afspraak voor de ingreep te maken.
Ongeveer een week voor deze datum krijgt u schriftelijk bericht over het tijdstip waarop u deze dag wordt verwacht.

Medicijngebruik

Wilt u altijd een actuele medicijnlijst meenemen? Heeft u deze niet neem dan uw medicatie in de originele verpakking mee.
Het is belangrijk dat uw arts op de hoogte is welke soort medicijnen u gebruikt. De anesthesist bespreekt dit uitgebreid met u tijdens uw bezoek aan de POS poli.

Pijnstilling

Wij raden u aan om voor de operatie Paracetamol tabletten of zetpillen in huis te halen. Als uw kind weer thuis is kunt u deze volgens gebruiksaanwijzing toedienen.

De dag van de operatie

Waar meldt u zich?

U en uw kind melden zich bij de receptie van de hoofdingang voor de dagopname. U heeft een bevestiging van de afspraak ontvangen waarop datum en tijdstip van opname staan vermeld. Als de opname is geregeld en u bij het Apotheek Service Punt (ASP) bent geweest voor controle van de medicatie, gaat u naar de kinderafdeling.

Ontvangst door de verpleegkundige

Op de kinderafdeling wordt u ontvangen door de verpleegkundige. Zij stelt nog een aantal vragen over het nuchter zijn en het medicijngebruik. Uw kind krijgt een operatiejasje aan en de verpleegkundige geeft u alvast een pijnstiller. De verpleegkundige brengt uw kind samen met u naar de operatiekamer.

De operatie

De operatie vindt meestal plaats in dagbehandeling: u komt 's morgens naar het ziekenhuis en gaat aan het eind van de dag weer naar huis. De operatie duurt ongeveer een uur. De operatie wordt onder algehele verdoving (narcose) uitgevoerd.

Bij de operatie wordt een snee aan de achterkant van het oor gemaakt. Het kraakbenige skelet van het oor wordt op een speciale manier omgevouwen en eventueel behandeld met ondiepe insnijdingen. Daarna wordt het met speciale hechtingen vastgezet. Vervolgens wordt een stukje van de huid aan de achterzijde van het oor verwijderd en wordt de wond gesloten.

Na de operatie

Na de operatie wordt uw kind naar de uitslaapkamer gebracht. Als alle controles goed zijn wordt uw kind terug gebracht naar de kinderafdeling.

De eerste dagen na de operatie kan uw kind pijn hebben. U mag uw kind in de week na de operatie geen Aspirine, Ascal, Asprobruis of kinderaspirine geven. Paracetamol kunt u wel gewoon gebruiken.

Na een oor correctie krijgt uw kind een strak verband (een zogenaamde tulband) om het hoofd heen. Dit verband moet een week blijven zitten. U kunt dan niet het haar wassen.

Na een week komt u terug naar de polikliniek voor de eerste controle. Dan verwijdert de KNO-arts de hechtingen en het verband. Als het verband verwijderd is, moet u nog 4-6 weken 's nachts een hoofdband dragen ter bescherming van uw oren. De hoofdband krijgt uw kind tijdens deze eerste controle op de poli mee. Ook overdag moet u voorzichtig zijn met uw oren. Het is verstandig om contactsporten 4-6 weken te vermijden. Het komt vaak voor dat de oorschelpen nog 6-8 weken wat rood, gezwollen en gevoelig blijven. Geleidelijk aan zal dit verdwijnen.

Complicaties

Uw arts zal vooraf met u de eventuele risico's van de behandeling bespreken. Het rechtzetten van flaporen heeft dezelfde risico's als elke andere operatie. De wond kan gaan nabloeden of er kan een infectie optreden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

In de volgende gevallen neemt u contact op met de KNO-arts:
  • Als het verband loslaat
  • Bij een nabloeding
  • Bij pijn langer dan 2 dagen
  • Bij koorts

Het resultaat

De resultaten van oor correcties zijn over het algemeen goed. Kraakbeen is echter een weerbarstig soort weefsel dat soms de neiging heeft om terug te keren in zijn oorspronkelijke vorm. Dat de oren recht blijven staan en geheel symmetrisch zullen blijven, kan daarom nooit voor 100% worden gegarandeerd. Een enkele keer is het noodzakelijk om een tweede correctie uit te voeren. Door de operatie komt er een litteken achter uw oor. Dit is echter door de plek niet opvallend.

Als u overweegt uw oren of de oren van uw kind recht te laten zetten, is het belangrijk om hierover een reëel verwachtingspatroon te hebben. U kunt een duidelijke verbetering van de stand van uw oren verwachten. Maar een absolute symmetrie van de stand van de oren is vrijwel onmogelijk en onnatuurlijk.

Bericht van verhindering

Het is belangrijk dat u op tijd aanwezig bent. Als u op het afgesproken tijdstip verhinderd bent, vragen wij u dit zo snel mogelijk te melden bij het secretariaat KNO,T 0187 60 72 30.

Uw afspraak

Een eerste afspraak maken

Voor een eerste afspraak heeft u een verwijzing van de huisarts of andere medisch specialist nodig. Voor bloedprikken hoeft u geen afspraak te maken. Veel afspraken zijn ook online te maken via het
PatiëntenPortaal.

Een vervolgafspraak maken of een afspraak wijzigen

U kunt ook uw vervolgafspraak gemakkelijk zelf plannen of een afspraak wijzigen via uw persoonlijk PatiëntenPortaal; mijn.vanweelbethesda.nl. Lukt het niet om uw afspraak digitaal te plannen en wilt u liever één van onze medewerkers spreken? Neem dan telefonisch contact op met het betreffende specialisme via het Afsprakenbureau op 0187 60 23 55. De poliklinieken zijn op werkdagen van 8.30-12.30 en 13.30-16.30 uur bereikbaar.

Meer informatie

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Kijk dan in uw persoonlijk PatiëntenPortaal, op onze website of vraag het aan uw zorgverlener via de BeterDichtbij app of telefonisch.

PatiëntenPortaal

Op ons PatiëntenPortaal mijn.vanweelbethesda.nl kunt u terecht voor veilige toegang tot uw medisch dossier, persoonlijke gegevens, het maken en inzien van afspraken en voorlichting over uw aandoening en/of behandeling. Het portaal is toegankelijk met behulp van uw DigiD.

BeterDichtbij app

Met de gratis BeterDichtbij app heeft u eenvoudig en veilig contact met uw eigen arts of andere zorgverlener. Wanneer uw e-mailadres en uw mobiele telefoonnummer correct geregistreerd zijn in ons systeem, ontvangt u na het maken van uw eerste afspraak een uitnodiging voor deze app.

Hulp nodig bij het PatiëntenPortaal of BeterDichtbij?

Neem contact op met de Digihulp van CuraMare via digihulp@curamare.nl of 0187 89 10 10 (tijdens kantooruren).

Vergoeding van uw zorgkosten

Niet alle zorg in het ziekenhuis wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. U betaalt ook altijd de hoogte van uw eigen risico. Vraag vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw behandeling in ons ziekenhuis vergoed wordt.


Foldernummer: F05
Laatst bijgewerkt op: 24-10-2023




Gerelateerde informatie:

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees onze cookieverklaring .
Gezien