Logo Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis.
 
Klik op deze knop om alle folders te doorzoeken.Zoek folders
Klik op deze knop om dit document te printen.Print pagina
Klik op deze knop om dit document als PDF te downloaden.Download PDF
Klik op deze knop om de tekstgrootte te vergroten.Grotere tekst
Klik op deze knop om de tekstgrootte te verkleinen.Kleinere tekst

PiMS folder informatie logo

Neurologie

De epilepsieconsulent

De epilepsieconsulent

De knop om deze folder als favoriet te markerenFavorietDe knop om deze folder per email door te sturen.Stuur door

Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis heeft aandacht voor goede epilepsiebehandeling. Hier leest u welke invloed epilepsie kan hebben in uw leven, en wat de epilepsieconsulent voor u kan betekenen.


Epilepsie, en wat dan?

Voor veel mensen is het even schrikken als ze te horen krijgen dat ze epilepsie hebben, of dat hun kind epilepsie heeft. Het roept veel vragen op.
  • Wat is epilepsie?
  • Wat kan er aan gedaan worden?
  • Hoe moet het verder?
Epilepsie kan van grote invloed zijn op uw welbevinden. U leeft niet alleen met aanvallen, maar ook met de kans op aanvallen.

Epilepsie kan leiden tot:
  • een verminderd zelfbeeld en minder zelfvertrouwen;
  • verlies van onafhankelijkheid;
  • angst, onzekerheid en risicovermijding.
Epilepsie heeft u niet alleen. Ook partners, ouders of vrienden van iemand met epilepsie lopen tegen vragen en onzekerheden aan. Leven met (de kans op) aanvallen heeft gevolgen op geestelijk en sociaal gebied, bijvoorbeeld:
  • werk, school en opleiding
  • de ontwikkeling van jonge kinderen
  • opvoeding
  • mobiliteit
  • rijgeschiktheid
  • sport en andere vrijetijdsbesteding
  • vriendschappen en relaties
  • zwangerschap
  • zelfstandig wonen

Wat doet de epilepsieconsulent?

Goede epilepsiezorg is gericht op het behandelen van epileptische aanvallen, maar ook op de geestelijke en sociale gevolgen. De epilepsieconsulent speelt een belangrijke rol in deze psychosociale zorg. Hij denkt mee met u, geeft advies, en helpt u mee om goede vragen aan de arts te stellen. Hij beantwoordt niet alle vragen zelf, maar weet waar een goed antwoord op uw vraag of probleem te vinden is. Ook biedt de epilepsieconsulent steun bij de emotionele verwerking en bij het omgaan met deze aandoening in uw sociale omgeving.

Werkwijze

Nadat u van uw arts te horen heeft gekregen dat u of uw kind epilepsie heeft, gaat de medische behandeling van start. In dezelfde periode heeft u een afspraak met de epilepsieconsulent. Afhankelijk van uw vragen kan hij meerdere gesprekken met u plannen. Tijdens het eerste gesprek met de epilepsieconsulent wordt er in overleg met u een vervolgafspraak gemaakt. Samen bespreekt u of de behandeling die tot dan toe gegeven is, voldoende is. Bij tussentijdse vragen kunt u natuurlijk altijd contact opnemen. De epilepsieconsulent stelt de arts altijd op de hoogte van zijn adviezen. De arts is eindverantwoordelijk voor de behandeling. Voor een goede epilepsiezorg is de samenwerking tussen u, de epilepsieconsulent en de behandelend arts echt belangrijk.

Patiëntenorganisaties

De Epilepsie Vereniging Nederland (EVN) is de patiënten belangenvereniging voor mensen met epilepsie, info via Epilepsie advieslijn of via de website. www.epilepsievereniging.nl
T 0318- 672772

Het Nationaal Epilepsie Fonds (NEF) is één van de oudste gezondheidsfondsen van Nederland info via Epilepsie infolijn of website. www.epilepsie.nl
T 0900- 8212411

Initiatieven om de zorg voor mensen met epilepsie te verbeteren zijn te vinden op
www.goede-epilepsiezorg.nl

Meer informatie

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Kijk dan in uw persoonlijk PatiëntenPortaal, op onze website of vraag het aan uw zorgverlener via de BeterDichtbij app of telefonisch.

PatiëntenPortaal

Op ons PatiëntenPortaal mijn.vanweelbethesda.nl kunt u terecht voor veilige toegang tot uw medisch dossier, persoonlijke gegevens, het maken en inzien van afspraken en voorlichting over uw aandoening en/of behandeling. Het portaal is toegankelijk met behulp van uw DigiD.

BeterDichtbij app

Met de gratis BeterDichtbij app heeft u eenvoudig en veilig contact met uw eigen arts of andere zorgverlener. Wanneer uw e-mailadres en uw mobiele telefoonnummer correct geregistreerd zijn in ons systeem, ontvangt u na het maken van uw eerste afspraak een uitnodiging voor deze app.

Hulp nodig bij het PatiëntenPortaal of BeterDichtbij?

Neem contact op met de Digihulp van CuraMare via digihulp@curamare.nl of 0187 89 10 10 (tijdens kantooruren).

Vergoeding van uw zorgkosten

Niet alle zorg in het ziekenhuis wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. U betaalt ook altijd de hoogte van uw eigen risico. Vraag vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw behandeling in ons ziekenhuis vergoed wordt.



Foldernummer: E10
Laatst bijgewerkt op: 24-10-2023




Gerelateerde informatie:

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees onze cookieverklaring .
Gezien