Hier treft u informatie aan over dementie. Dementie is een verzamelnaam. Er zijn ongeveer 60 verschillende vormen van dementie. De kenmerken hangen af van de plaats in de hersenen, de verdeling over de hersenen en de ernst van de hersenziekte.
Bij dementie is er altijd sprake van meerdere afwijkingen van cognitieve functies (o.a. geheugenstoornissen, taalstoornis, overzichtsverlies), stemming en gedrag. Functies van het dagelijks leven worden beïnvloed. De meest voorkomende vormen van dementie zijn, ziekte van Alzheimer, Lewy Body Dementie en Vasculaire Dementie.
Diagnose
De diagnose dementie komt vaak als een schok voor degene die het betreft en ook voor de naasten is het moeilijk.
Iemand die aan dementie lijdt heeft niet altijd in de gaten dat er iets mis is. Ook kan men voor het probleem weglopen en wordt men handig in het verbergen van onvermogen. Voorkom zo mogelijk dat de dementerende telkens geconfronteerd wordt met zijn/haar vergissingen of vergeetachtigheid. Het is belangrijk dat de dementerende zich rustig en prettig voelt. Dit vraagt niet alleen aandacht en zorg, maar vooral ook regelmaat, structuur en een veilige omgeving.
Hulp
Geleidelijk zal er meer hulp nodig zijn en gaat men de toekomst bespreken met de mensen die het dichtst bij staan. Probeer met elkaar in alle openheid te ontdekken en te bepalen wat de dementerende in de toekomst zou willen.
Geneesmiddelen
De geneesmiddelen die nu op de markt zijn kunnen het ziekteproces niet stoppen, maar er wordt geprobeerd om het proces af te remmen. Ook als de dementerende zich somber of neerslachtig voelt of als er veel onrust is zal dit aangegeven moeten worden. In sommige gevallen kan de specialist (neuroloog of geriater) een medicijn voorschrijven.
Hulp van instanties
Er zal in de toekomst hulp nodig zijn, want naasten kunnen niet alleen de verantwoording dragen. Met betrekking tot financiële zaken kunnen één of twee mensen aangewezen worden die met een volmacht de zaken beheren van de dementerende. Voor niet-financiële zaken kan de kantonrechter gevraagd worden een mentor te benoemen. Deze mentor neemt de niet-vermogensgerechtelijke zaken waar als men daar zelf niet meer toe in staat is.Casemanager
Na de diagnose wordt een casemanager aangevraagd door uw arts. Deze komt bij u thuis en geeft begeleiding, zorgt dat de hulpverlening voor de cliënt afgestemd en geoptimaliseerd wordt en helpt bij het aanvragen van hulp bij:
- Voor hulp in de huishouding en een belalarm kunt u terecht bij de gemeente, via het loket WMO.
- Het CIZ verzorgt alle verdere aanvragen voor hulp of dagbehandeling.
- De stichting MEE is een dienstverlenende organisatie die ondersteuning, informatie, advies en bemiddeling biedt.
E www.ciz.nl
T 088-7891440
E www.mee-zuidholland.nl
T 0900-2020672
Veiligheid
Autorijden is niet veilig voor iemand met een dementie. Dementie beïnvloedt eigenschappen die nodig zijn om veilig aan het verkeer deel te nemen. De verzekering keert nooit uit in geval van ongelukken wanneer de diagnose is gesteld. Ook niet bij geen schuld. De diagnose dementie betekent dat u geen auto meer mag rijden. Eventueel kan u een rijtest aanvragen bij het CBR.
Stichting Alzheimer
Bij de Stichting Alzheimer kunt u terecht voor meer informatie over alle aspecten van dementie. In de buurt is er vaak maandelijks een Alzheimer-café of lotgenotencontact en de Alzheimertelefoon (nr. 030-6567511) is dag en nacht bereikbaar. De website is
www.alzheimer-nederland.nl voor meer informatie.
Meer informatie
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Kijk dan in uw persoonlijk PatiëntenPortaal, op onze website of vraag het aan uw zorgverlener via de
BeterDichtbij app of telefonisch.
PatiëntenPortaal
Op ons PatiëntenPortaal
mijn.vanweelbethesda.nl kunt u terecht voor veilige toegang tot uw medisch dossier, persoonlijke gegevens, het maken en inzien van afspraken en voorlichting over uw aandoening en/of behandeling. Het portaal is toegankelijk met behulp van uw DigiD.
BeterDichtbij app
Met de gratis
BeterDichtbij app heeft u eenvoudig en veilig contact met uw eigen arts of andere zorgverlener. Wanneer uw e-mailadres en uw mobiele telefoonnummer correct geregistreerd zijn in ons systeem, ontvangt u na het maken van uw eerste afspraak een uitnodiging voor deze app.
Hulp nodig bij het PatiëntenPortaal of BeterDichtbij?
Neem contact op met de Digihulp van CuraMare via
digihulp@curamare.nl of 0187 89 10 10 (tijdens kantooruren).
Vergoeding van uw zorgkosten
Niet alle zorg in het ziekenhuis wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. U betaalt ook altijd de hoogte van uw eigen risico. Vraag vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw behandeling in ons ziekenhuis vergoed wordt.