Logo Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis.
 
Klik op deze knop om alle folders te doorzoeken.Zoek folders
Klik op deze knop om dit document te printen.Print pagina
Klik op deze knop om dit document als PDF te downloaden.Download PDF
Klik op deze knop om de tekstgrootte te vergroten.Grotere tekst
Klik op deze knop om de tekstgrootte te verkleinen.Kleinere tekst
Klik op deze knop om uit de preview mode te gaan.Verlaat preview

PiMS folder informatie logo

Algemeen

Contactpersoon van de patiënt

Contactpersoon van de patiënt

De knop om deze folder als favoriet te markerenFavorietDe knop om deze folder per email door te sturen.Stuur door

Het is prettig wanneer één of twee personen van uw familie of naasten contactpersoon zijn. Hier vertellen we wat dat inhoudt.


Wat is een contactpersoon?

De contactpersoon kan de partner, een naast familielid of bijvoorbeeld een goede kennis zijn. De patiënt kiest, indien mogelijk, zelf de contactpersoon. Een contactpersoon is het aanspreekpunt voor de artsen en verpleegkundigen. Zij verstrekken alleen informatie aan de patiënt en/ of de contactpersoon. De contactpersoon kan de informatie dan weer overbrengen aan verdere familie en naasten van de patiënt. Als contactpersoon bent u de spil in de communicatie. Het is belangrijk dat de contactpersoon op de hoogte is van de situatie van de patiënt. U ziet het scherpst de veranderingen bij de patiënt, maar kent ook de achtergrond, woon- en leefsituatie.

Wat zijn de taken van een contactpersoon?

Als contactpersoon bent u onder andere:
  • aanspreekpunt voor de arts en de verpleegkundige;
  • aanwezig bij gesprekken met de arts en de verpleegkundige (opname- en ontslaggesprek of belangrijke uitslagen);
  • de spil in de communicatie naar verdere familie en naasten;
  • verantwoordelijk voor schone kleding, toiletartikelen, eventueel meebrengen van medicijnen of hulpmiddelen;
  • verantwoordelijk voor het coördineren van het bezoek. Er mogen maximaal twee bezoekers tegelijkertijd bij de patiënt. Tip voor het plannen van ziekenhuisbezoek: www.ziekenhuisplanner.nl;
  • betrokken bij het regelen van het ontslag van de patiënt.

De (wettelijk) vertegenwoordiger

Een wettelijk vertegenwoordiger moet beslissingen nemen voor de patiënt als deze wilsonbekwaam is. Wilsonbekwaam betekent onder meer dat iemand de informatie over zijn zorg en/of behandeling niet kan begrijpen en afwegen. Iedereen is wilsbekwaam, tenzij een deskundige arts heeft vastgesteld dat iemand voor een bepaalde beslissing wilsonbekwaam is.

De wettelijk vertegenwoordiger is niet hetzelfde als de eerste contactpersoon die door de patiënt aangewezen wordt om als aanspreekpunt te dienen voor (vaak) de rest van de familie. Zo mag een eerste contactpersoon alleen informatie ontvangen als de patiënt hier toestemming voor heeft gegeven. De wettelijk vertegenwoordiger daarentegen heeft recht op die die informatie die nodig is om als goed vertegenwoordiger voor de patiënt op te treden. Een contactpersoon is degene via wie Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis het contact met familie onderhoudt. Vertegenwoordiger is degene die namens de patiënt medische en (zorg)beslissingen kan nemen. De functies kunnen door dezelfde persoon worden vervuld, maar ook door verschillende personen.

Wettelijk is vastgelegd wie, en in welke rangorde, als vertegenwoordiger van een patiënt mogen optreden.

Het gaat om:
  1. Een curator of mentor = benoemd door de rechter
  2. Een schriftelijk gemachtigde = benoemd door de patiënt zelf (in een schriftelijke verklaring)
  3. De echtgenoot, geregistreerde partner of andere levensgezel van de patiënt = niet benoemd
  4. Een ouder / kind / broer / zus = niet benoemd

Informatie over de patiënt

We willen u graag op de hoogte houden van de situatie van de patiënt en zijn behandeling. Om de privacy van de patiënt te bewaken, geven artsen en verpleegkundigen alleen informatie aan de contactpersonen. Zij geven de informatie door aan familie en/of naasten. Medische informatie wordt alleen door de arts gegeven. De contactpersoon kan via de secretaresse van de afdeling een afspraak maken met de arts. Van de verpleegkundige kunt u informatie verwachten met betrekking tot de zorg, het beloop van de opname en het regelen van het ontslag. Tijdens het opnamegesprek spreekt zij met u af hoe zij u informeert. Ze kan bij u langs komen tijdens het bezoekuur en bij wijzigingen in de situatie van de patiënt of in het beleid kan zij rond 11.30 uur telefonisch contact met u opnemen. Als dat niet mogelijk is kunt u een ander tijdstip met haar afspreken. Als de situatie van de patiënt acuut verslechtert brengt de verpleegkundige u hiervan zo snel mogelijk op de hoogte. Het is wenselijk dat de eerste contactpersoon 24 uur per dag bereikbaar is. Wanneer dit niet het geval is wordt er zo nodig contact opgenomen met de tweede contactpersoon.

Bereikbaarheid

Uiteraard kunt u zelf contact opnemen met de verpleegkundige. Wilt u weten hoe de nacht is verlopen dan kunt u het beste voor 7.30 uur bellen, dan is de nachtverpleegkundige nog aanwezig. Hieronder vindt u nummers van de klinieken en de tijden waarop zij telefonisch spreekuur hebben. Daarnaast is er gelegenheid om de verpleegkundige persoonlijk om informatie te vragen tijdens het bezoekuur.
Gynaecologie
Hele dag
Buiten kantoortijden
T 0187 60 74 13
T 0187 60 74 11
Verloskunde
Hele dag
Buiten kantoortijden
T 0187 60 74 12
T 0187 60 74 11
Interne longgeneeskunde
11.15-12.00 uur
T 0187 60 74 60
Cardiologie/neurologie
Voor 7.30 uur of
tussen 11.00-12.00 uur
T 0187 60 74 30
Chirurgie/oncologie
Voor 7.15 uur of
tussen 11.00-11.30 uur
T 0187 60 74 80 /
T 0187 60 74 81
Orthopedie/traumatologie
11.00-11.30 uur
T 0187 60 74 71
Dagbehandeling/kortdurend verblijf
Van maandag t/m vrijdag van 7.00-18.00 uur
T 0187 60 74 95 / T 0187 60 74 96
Observatie Unit
24 uur
T 0187 60 72 92

Algemene informatie rondom een ziekenhuisopname

Vervoer en parkeren

Het is mogelijk om bij het ziekenhuis te parkeren, op het parkeerterrein en in de nabije omgeving geldt een zogenaamde “blauwe zone”. Op werkdagen tussen 7.00-19.00 uur kunt u maximaal 3 uur parkeren met een parkeerschijf. Heeft u geen parkeerschijf dan kunt u deze tegen betaling aanschaffen bij de receptie in de ontvangsthal. Wanneer u verwacht dat uw bezoek aan het ziekenhuis langer duurt kunt u parkeren op P4, dit is het parkeerterrein aan de Mozartsingel. In bijzondere situatie kunt u bij de afdelingssecretaresse een parkeerontheffing aanvragen.

Bezoektijden

Bezoektijden zijn van 11.15 - 12.15 uur en van 15.30 - 19.30 uur.

Verblijf

Wanneer de situatie van de patiënt dusdanig zorgelijk is of wanneer het om een andere reden gewenst is, is het mogelijk dat u bij de patiënt blijft overnachten. Er wordt dan in overleg met u een stretcher op de kamer bij de patiënt gezet.

Voorzieningen

  • Bezoekerstoilet: deze vindt u aan het begin van de afdeling of op diverse plaatsen op de begane grond.
  • Restaurant: dit vindt u op de begane grond, op werkdagen geopend van 9.30-19.00 uur, zaterdag en zondag van 11.45-14.00 uur.
  • Koffie/thee: aan het begin van de afdeling vindt u een koffieautomaat, verder is er in de centrale hal gelegenheid om koffie/thee te drinken.
  • Winkeltje: dit vindt u in de centrale hal. Openingstijden: maandag t/m vrijdag van 9.30-12.30 uur en van 13.15-16.30 uur.
  • Stiltecentrum: dit vindt u op de begane grond.
  • Boven elk bed hangt een televisie waarop u ook de mogelijkheid heeft om te luisteren naar de radio of de kerktelefoon.
  • Internet: het ziekenhuis beschikt over een gratis Wi-Fi netwerk.
  • U kunt op de afdeling uw eigen mobiele telefoon gebruiken. Heeft u deze niet dan kan de patiënt een telefoon in bruikleen krijgen tegen een onkostenvergoeding.

Meer informatie

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Kijk dan in uw persoonlijk PatiëntenPortaal, op onze website of vraag het aan uw zorgverlener via de BeterDichtbij app of telefonisch.

PatiëntenPortaal

Op ons PatiëntenPortaal mijn.vanweelbethesda.nl kunt u terecht voor veilige toegang tot uw medisch dossier, persoonlijke gegevens, het maken en inzien van afspraken en voorlichting over uw aandoening en/of behandeling. Het portaal is toegankelijk met behulp van uw DigiD.

BeterDichtbij app

Met de gratis BeterDichtbij app heeft u eenvoudig en veilig contact met uw eigen arts of andere zorgverlener. Wanneer uw e-mailadres en uw mobiele telefoonnummer correct geregistreerd zijn in ons systeem, ontvangt u na het maken van uw eerste afspraak een uitnodiging voor deze app.

Hulp nodig bij het PatiëntenPortaal of BeterDichtbij?

Neem contact op met de Digihulp van CuraMare via digihulp@curamare.nl of 0187 89 10 10 (tijdens kantooruren).

Vergoeding van uw zorgkosten

Niet alle zorg in het ziekenhuis wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. U betaalt ook altijd de hoogte van uw eigen risico. Vraag vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw behandeling in ons ziekenhuis vergoed wordt.


Foldernummer: C30
Laatst bijgewerkt op: 19-10-2023




Gerelateerde informatie:

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees onze cookieverklaring .
Gezien