Uw behandelend arts heeft voorgesteld om bij u een Calciumscore te bepalen met behulp van een CT-scan van het hart. Dit is een vooronderzoek waarna wordt bepaald of er een CT-Cardio gaat plaatsvinden of niet. U kunt hier lezen wat het onderzoek inhoudt.
Doel van het onderzoek
Het doel van het onderzoek is om met behulp van de CT-scan te bekijken hoeveel kalk er in en om uw kransslagaderen zit.
Algemeen
De CT-scan is een onderzoek waarbij gebruik wordt gemaakt van röntgenstralen.
Tijdens het onderzoek ligt u op een onderzoekstafel. De röntgenbuis draait tijdens het maken van de foto’s rond, dat maakt enig lawaai, maar u ziet en merkt hier verder niets van. De duur van het onderzoek is ongeveer 5 minuten.
Waar meldt u zich?
U meldt zich 5 minuten voor de afspraak bij de afdeling radiologie.
Voorbereiding
Cafeïne houdende dranken
Wij verzoeken u de dag van de CT-scan geen cafeïne houdende dranken, zoals koffie of thee te drinken, aangezien dit invloed heeft op de hartfrequentie.
Medicatie
Als u medicijnen gebruikt dan kunt u deze gewoon innemen met een klein beetje water.
Vervoer
Laat iemand u brengen en ophalen wanneer u Oxazepam voorgeschreven heeft gekregen, want dan mag u niet aan het verkeer deelnemen.
Het onderzoek
Er wordt gestart met een scan om de positie van het hart te kunnen bepalen. Hierna volgt de scan om de hoeveelheid kalk in uw vaten te bepalen (=calciumscore). Om ervoor te zorgen dat de beelden zo scherp mogelijk worden afgebeeld dient u de adem enkele keren ongeveer 10 seconden vast te houden.
Complicaties
De hoeveelheid röntgenstraling die wordt gebruikt bij het maken van de foto’s wordt tot een minimum beperkt. Ook als u meerdere onderzoeken moet ondergaan.
Uitslag
De gemaakte foto’s worden door de cardioloog en radioloog beoordeeld. Afhankelijk van de uitslag krijgt u een afspraak voor een vervolgonderzoek (CT-Cardio) of een controle afspraak bij de cardioloog. Na het onderzoek mag u naar huis en vervolgens wordt u door de assistente van de poli cardiologie op de hoogte gesteld hoe de vervolgafspraken ingepland gaan worden.
Bericht van verhindering
Het is belangrijk dat u op tijd aanwezig bent. Als u op het afgesproken tijdstip verhinderd bent, vragen wij u dit zo snel mogelijk te melden via T: 0187 60 71 50.
Meer informatie
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Kijk dan in uw persoonlijk PatiëntenPortaal, op onze website of vraag het aan uw zorgverlener via de
BeterDichtbij app of telefonisch.
PatiëntenPortaal
Op ons PatiëntenPortaal
mijn.vanweelbethesda.nl kunt u terecht voor veilige toegang tot uw medisch dossier, persoonlijke gegevens, het maken en inzien van afspraken en voorlichting over uw aandoening en/of behandeling. Het portaal is toegankelijk met behulp van uw DigiD.
BeterDichtbij app
Met de gratis
BeterDichtbij app heeft u eenvoudig en veilig contact met uw eigen arts of andere zorgverlener. Wanneer uw e-mailadres en uw mobiele telefoonnummer correct geregistreerd zijn in ons systeem, ontvangt u na het maken van uw eerste afspraak een uitnodiging voor deze app.
Hulp nodig bij het PatiëntenPortaal of BeterDichtbij?
Neem contact op met de Digihulp van CuraMare via
digihulp@curamare.nl of 0187 89 10 10 (tijdens kantooruren).
Vergoeding van uw zorgkosten
Niet alle zorg in het ziekenhuis wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. U betaalt ook altijd de hoogte van uw eigen risico. Vraag vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw behandeling in ons ziekenhuis vergoed wordt.