Binnenkort gaat u met ontslag vanuit het ziekenhuis of de polikliniek. U heeft te horen gekregen dat u een levensbedreigende ziekte heeft en niet meer kunt genezen. Deze diagnose kan veel onzekerheden en emotionele reacties teweegbrengen. Om u hierbij te ondersteunen is het mogelijk om een afspraak te maken met de wijkverpleegkundige voor een continuïteitshuisbezoek.
Voor wie is het continuïteitshuisbezoek?
Het continuïteitshuisbezoek is een bezoek door een (wijk)verpleegkundige. Het is bedoeld voor mensen met kanker die uitbehandeld zijn of nog een palliatieve behandeling krijgen.
Waarom een continuïteitshuisbezoek?
Wanneer u weer thuis bent, kunnen zich problemen en vragen voordoen, die tijdens het verblijf in het ziekenhuis of bij het gesprek met de arts en/of verpleegkundige niet te voorzien waren. Er kunnen veel veranderingen plaatsvinden in uw leven en in dat van uw naasten. De (wijk)verpleegkundige kan ondersteuning bieden op het gebied van lichamelijke klachten, emoties, levensvragen en verdriet.
Voorbeelden van hulpvragen kunnen zijn:
- “Ik voel me onzeker, ik weet niet wat de gevolgen kunnen zijn van de ziekte en van de behandeling die ik ga krijgen.”
- “Ik ben zo moe, het lukt me niet om mijn dagelijkse bezigheden op te pakken.”
- “Het eten smaakt me niet meer.”
- “Ik kan niet meer genezen, er komt zoveel op mij af.”
- “Ik heb in de toekomst mogelijk hulp nodig, ik wil weten hoe ik dat moet organiseren.”
Het is bekend dat bij mensen met kanker steeds nieuwe vragen en problemen kunnen ontstaan tijdens het verloop van de ziekte. Blijf niet te lang met deze vragen rondlopen.
Hoe verloopt het continuïteitshuisbezoek?
De (wijk)verpleegkundige maakt een afspraak bij u thuis van ongeveer een uur. Zij bespreekt uw situatie met u en brengt uw hulpvraag in kaart. U stelt samen vast of vervolg gesprekken nodig zijn.
Als het nodig is neemt zij contact op met uw behandelaar in het ziekenhuis en stemt de zorg af met uw huisarts. De (wijk)verpleegkundige is uw vaste aanspreekpunt thuis.
Er zijn geen kosten verbonden aan deze gesprekken.
Aanvragen van het huisbezoek
Indien u gebruik wilt maken van het continuïteitshuisbezoek, meldt de verpleegkundige in het ziekenhuis (van de verpleegafdeling of de polikliniek) u aan bij een thuiszorgorganisatie. De (wijk)verpleegkundige belt u binnen vijf werkdagen voor een afspraak. Het eerste bezoek vindt plaats binnen veertien dagen nadat u bent aangemeld. Het tweede bezoek wordt in overleg met u afgesproken. Mocht u op dit moment geen gebruik willen maken van het continuïteitshuisbezoek, maar op een later moment wel, dan kunt u zelf contact opnemen met de oncologieverpleegkundige.
Mail
oncologievpk@vanweelbethesda.nl Telefonisch spreekuur (ma t/m vr)
Van 8.30-9.30 uur en van 13.30-14.30 uur via T 0187 60 73 29.
Meer informatie
Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Kijk dan in uw persoonlijk PatiëntenPortaal, op onze website of vraag het aan uw zorgverlener via de
BeterDichtbij app of telefonisch.
PatiëntenPortaal
Op ons PatiëntenPortaal
mijn.vanweelbethesda.nl kunt u terecht voor veilige toegang tot uw medisch dossier, persoonlijke gegevens, het maken en inzien van afspraken en voorlichting over uw aandoening en/of behandeling. Het portaal is toegankelijk met behulp van uw DigiD.
BeterDichtbij app
Met de gratis
BeterDichtbij app heeft u eenvoudig en veilig contact met uw eigen arts of andere zorgverlener. Wanneer uw e-mailadres en uw mobiele telefoonnummer correct geregistreerd zijn in ons systeem, ontvangt u na het maken van uw eerste afspraak een uitnodiging voor deze app.
Hulp nodig bij het PatiëntenPortaal of BeterDichtbij?
Neem contact op met de Digihulp van CuraMare via
digihulp@curamare.nl of 0187 89 10 10 (tijdens kantooruren).
Vergoeding van uw zorgkosten
Niet alle zorg in het ziekenhuis wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. U betaalt ook altijd de hoogte van uw eigen risico. Vraag vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw behandeling in ons ziekenhuis vergoed wordt.