Logo Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis.
 
Klik op deze knop om alle folders te doorzoeken.Zoek folders
Klik op deze knop om dit document te printen.Print pagina
Klik op deze knop om dit document als PDF te downloaden.Download PDF
Klik op deze knop om de tekstgrootte te vergroten.Grotere tekst
Klik op deze knop om de tekstgrootte te verkleinen.Kleinere tekst
Klik op deze knop om uit de preview mode te gaan.Verlaat preview

PiMS folder informatie logo

Urologie

Toediening BCG in de blaas

Toediening BCG in de blaas

De knop om deze folder als favoriet te markerenFavorietDe knop om deze folder per email door te sturen.Stuur door

Algemene informatie over het toedienen van het middel Bacillus Calmette Guerin (BCG) in de blaas. Wij adviseren u deze informatie goed te lezen. Aanvullingen op deze informatie worden door uw behandelend arts aan u verteld.


Waarom BCG?

U komt in aanmerking voor een aanvullende behandeling van uw oppervlakkige blaastumoren. Deze tumoren zijn kwaadaardig, maar omdat ze alleen oppervlakkig groeien, zijn ze relatief mild.

Deze tumoren worden oppervlakkige urotheelcel carcinomen genoemd. Ze blijven meestal beperkt tot het slijmvlies van de blaas. Bij u is vastgesteld dat de tumoren een grotere kans hebben om dieper te gaan groeien of om terug te komen. Daarom komt u in aanmerking voor een aanvullende behandeling met blaasspoelingen BCG. Door het toedienen van BCG in de blaas is het mogelijk de kans op terugkeer en dieper groeien van de tumoren te verkleinen.

BCG is een medicijn dat bestaat uit een oplossing van verzwakte tuberculosebacteriën, dat ook werkzaam is tegen oppervlakkige blaastumoren. Door de blaas met BCG te behandelen, wordt het immuunsysteem gestimuleerd. Hierdoor wordt het lichaam aangezet tot afweer tegen de kwaadaardige cellen.

Start van de behandeling

De blaasspoelingen starten vanaf twee weken na de operatie. U krijgt gedurende zes weken iedere week één spoeling. U ontvangt van uw behandelend arts uitleg over het schema van de blaasspoelingen.

Voorbereiding op de blaasspoeling

Bij klachten (die duiden op een blaasontsteking) of twijfel of de spoeling door kan gaan, tussen 08.00 uur en 09.00 uur contact opnemen met de poli urologie via
T 0187 60 71 90.

Het gebruik van antibiotica is een reden dat de spoeling niet door kan gaan.

U mag geen plastabletten innemen op de dag van de behandeling. Het is belangrijk dat u vier uur voor de blaasspoeling zo weinig mogelijk drinkt.


De blaasspoeling

Om infectie te voorkomen, wordt het gebied rondom de urinebuis schoongemaakt met een steriele vloeistof. De verpleegkundige brengt een katheter in. De aanwezige urine loopt uit de blaas, wordt opgevangen en gaat in sommige gevallen naar het laboratorium voor onderzoek. Vervolgens wordt het medicijn via de katheter in de blaas gebracht. Hierna wordt de katheter weer uit de urinebuis gehaald. Het medicijn moet twee uur na de spoeling uitgeplast worden.

In principe kunt u na de blaasspoeling naar huis. Wanneer u problemen heeft met het vasthouden van vloeistoffen in uw blaas (incontinentie) blijft u in het ziekenhuis en ligt u in bed.

U plast de spoeling thuis of in het ziekenhuis uit op het toilet. Mannen kunnen het beste zittend plassen om spatten en zo verspreiding van BCG-bacteriën te voorkomen.

Let op

Thuis volgt u deze procedure zowel op de dag van de behandeling als de dag daarna.

Bijwerkingen

Na de behandeling kunnen bijwerkingen optreden. De klachten kunnen bestaan uit
Ook kunt u wat griepachtige verschijnselen krijgen, zoals koorts, spierpijn en een gevoel van algehele malaise. U kunt hiervoor een pijnstiller innemen (bijvoorbeeld paracetamol, maximaal 4x daags 2 tabletten van 500 mg). Bovengenoemde verschijnselen treden meestal binnen vier uur na de behandeling op en houden ongeveer 24 tot 48 uur aan.


Wanneer neemt u contact op?

Als uw temperatuur 38,5°C of hoger is, u koude rillingen hebt of als u de spoeling niet goed uit kunt plassen, neemt u dan direct contact op met de polikliniek urologie.

Adviezen

Nadat u voor de eerste keer naar het toilet bent geweest, adviseren wij u de rest van de dag extra veel te drinken. Op deze manier wordt de blaas goed doorgespoeld. Ook raden wij u aan de eerste zeven dagen na de behandeling alleen met een condoom geslachtsgemeenschap te hebben.

Controle

Om het effect van de behandeling te controleren, zal uw behandelend arts drie maanden na de eerste blaasspoeling de blaas opnieuw van binnen bekijken met een cystoscopie. Ook wordt uw urine regelmatig gecontroleerd.

Bericht van verhindering

Het is belangrijk dat u op tijd aanwezig bent. Als u op het afgesproken tijdstip verhinderd bent, vragen wij u dit zo snel mogelijk te melden op het secretariaat urologie
T 0187 60 71 90.

Uw afspraak

Een eerste afspraak maken

Voor een eerste afspraak heeft u een verwijzing van de huisarts of andere medisch specialist nodig. Voor bloedprikken hoeft u geen afspraak te maken. Veel afspraken zijn ook online te maken via het
PatiëntenPortaal.

Een vervolgafspraak maken of een afspraak wijzigen

U kunt ook uw vervolgafspraak gemakkelijk zelf plannen of een afspraak wijzigen via uw persoonlijk PatiëntenPortaal; mijn.vanweelbethesda.nl. Lukt het niet om uw afspraak digitaal te plannen en wilt u liever één van onze medewerkers spreken? Neem dan telefonisch contact op met het betreffende specialisme via het Afsprakenbureau op 0187 60 23 55. De poliklinieken zijn op werkdagen van 8.30-12.30 en 13.30-16.30 uur bereikbaar.

Meer informatie

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Kijk dan in uw persoonlijk PatiëntenPortaal, op onze website of vraag het aan uw zorgverlener via de BeterDichtbij app of telefonisch.

PatiëntenPortaal

Op ons PatiëntenPortaal mijn.vanweelbethesda.nl kunt u terecht voor veilige toegang tot uw medisch dossier, persoonlijke gegevens, het maken en inzien van afspraken en voorlichting over uw aandoening en/of behandeling. Het portaal is toegankelijk met behulp van uw DigiD.

BeterDichtbij app

Met de gratis BeterDichtbij app heeft u eenvoudig en veilig contact met uw eigen arts of andere zorgverlener. Wanneer uw e-mailadres en uw mobiele telefoonnummer correct geregistreerd zijn in ons systeem, ontvangt u na het maken van uw eerste afspraak een uitnodiging voor deze app.

Hulp nodig bij het PatiëntenPortaal of BeterDichtbij?

Neem contact op met de Digihulp van CuraMare via digihulp@curamare.nl of 0187 89 10 10 (tijdens kantooruren).

Vergoeding van uw zorgkosten

Niet alle zorg in het ziekenhuis wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. U betaalt ook altijd de hoogte van uw eigen risico. Vraag vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw behandeling in ons ziekenhuis vergoed wordt.



Foldernummer: B62
Laatst bijgewerkt op: 14-05-2024




Gerelateerde informatie:

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees onze cookieverklaring .
Gezien