Logo Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis.
 
Klik op deze knop om alle folders te doorzoeken.Zoek folders
Klik op deze knop om dit document te printen.Print pagina
Klik op deze knop om dit document als PDF te downloaden.Download PDF
Klik op deze knop om de tekstgrootte te vergroten.Grotere tekst
Klik op deze knop om de tekstgrootte te verkleinen.Kleinere tekst
Klik op deze knop om uit de preview mode te gaan.Verlaat preview

PiMS folder informatie logo

Neurologie

Acuut optredende verwardheid (Delirium)

Acuut optredende verwardheid (Delirium)

De knop om deze folder als favoriet te markerenFavorietDe knop om deze folder per email door te sturen.Stuur door

Uw partner, familielid of iemand anders uit uw naaste omgeving is vanwege een ziekte, ongeval of operatie opgenomen in Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis. Zoals u gemerkt heeft, reageert uw naaste niet zoals u gewend bent. Dat komt doordat hij of zij een delier heeft. Hier leest u informatie over deze ziekte en de behandeling. Ook leest u wat u voor uw naaste kunt doen.


Wat is een delier?

Een delirium is een plotseling optredende verwardheid. Deze verwardheid is in veel gevallen tijdelijk. Als de lichamelijke toestand verbetert, neemt de verwardheid af. De periode van verwardheid kan variëren van enkele uren tot enkele dagen en soms zelfs enkele weken.

Oorzaken

Iedereen ongeacht leeftijd kan een delier ontwikkelen. Hoe ouder iemand is hoe minder er nodig is om een delier te krijgen. De oorzaak van een delier is per persoon verschillend. Er zijn diverse oorzaken die een delier kunnen uitlokken zoals een urineweginfectie, een blaasontsteking, pijn, een operatie, verminderde inname van vocht ( uitdroging), bepaalde medicijnen, dementie / hersenziekten of longproblemen.

Symptomen

De volgende symptomen zijn kenmerkend voor een delirium:
  • Snel optredende verwardheid: desoriëntatie in tijd, plaats en persoon.
  • Moeite hebben met denken en concentreren.
  • Geïrriteerdheid, gespannenheid, angst.
  • Rusteloosheid of juist teruggetrokken.
  • Verminderd korte termijn geheugen.
  • Plukkerig gedrag zoals friemelen aan lakens, kleding e.d.
Al deze verschijnselen zijn niet voortdurend even duidelijk aanwezig. Vooral
’s avonds en ’s nachts neemt de verwardheid toe. Al met al is het een zeer wisselend beeld wat zelfs per uur kan verschillen.

De behandeling

De behandeling bestaat als eerste uit het opheffen van de lichamelijke oorzaak. Vaak krijgt de patiënt ook medicijnen tegen de verwardheid en de onrust. Om te voorkomen dat de patiënt uit bed valt of infuusslangen verwijdert, is het soms nodig dat om de patiënt te fixeren in bed met ‘onrustbanden’. Bij voorkeur bespreken we dit vooraf met u. In noodsituaties kan het echter voorkomen dat de patiënt wordt vastgebonden voordat er met u overleg heeft kunnen plaatsvinden. De situatie wordt dan zo snel mogelijk met u besproken door de behandelend arts.

Wat u zelf kunt doen

  • Als u op bezoek komt en uw naaste reageert ongewoon, zeg dan wie u bent en wat u komt doen. Herhaal dit zo nodig.
  • Noem de dag en de plaats. Bijvoorbeeld: ‘Het is vandaag dinsdag 7 oktober en je bent in Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis, op afdeling …’. Vertel ook waarom hij of zij daar is. Bijvoorbeeld: ‘Je bent gisteren aan je heup geopereerd’.
  • Spreek in duidelijke, korte zinnen.
  • Stel eenvoudige vragen. Bijvoorbeeld: ‘Heb je lekker geslapen?’ en niet: ‘Heb je lekker geslapen of ben je veel wakker geweest?’
  • Het is beter voor uw naaste wanneer u niet meegaat in de waanideeën of de dingen die hij/zij ziet of hoort, maar die er niet zijn. Probeer niet tegen te spreken, maar zo mogelijk wel duidelijk te maken dat uw waarneming anders is. Heeft dit geen effect, beëindig dan uw pogingen. Maak er geen ruzie over.
  • Bezoek is belangrijk, maar liever niet te veel mensen tegelijk. Ga ook aan één kant van het bed zitten, dat werkt minder verwarrend.
  • U hoeft niet steeds te praten; het is vaak al goed dat u aanwezig bent.
  • Bij hevige onrust is het fijn voor uw naaste dat u er zoveel als mogelijk voor hem/haar bent. Dit heeft veel meer de voorkeur dan het geven van medicatie. Door uw aanwezigheid kan uw naaste veel rustiger zijn. Vraag aan de verpleging welke mogelijkheden er zijn en of het gewenst is of u ook buiten de bezoektijden aanwezig bent bij uw naaste.
  • Heeft uw naaste een hoorapparaat of kunstgebit wilt u er dan op letten dat hij of zij deze ook draagt. Overleg hier eerst wel over met de verpleegkundige.
  • Neem eventueel een wekker mee van huis met verlichte cijfers, zodat uw naaste ook ’s nachts goed kan zien hoe laat het is.
  • U kunt een foto van uzelf of een ander vertrouwd iemand meenemen om op het nachtkastje te zetten.

Meer informatie

Heeft u vragen of wilt u meer informatie? Kijk dan in uw persoonlijk PatiëntenPortaal, op onze website of vraag het aan uw zorgverlener via de BeterDichtbij app of telefonisch.

PatiëntenPortaal

Op ons PatiëntenPortaal mijn.vanweelbethesda.nl kunt u terecht voor veilige toegang tot uw medisch dossier, persoonlijke gegevens, het maken en inzien van afspraken en voorlichting over uw aandoening en/of behandeling. Het portaal is toegankelijk met behulp van uw DigiD.

BeterDichtbij app

Met de gratis BeterDichtbij app heeft u eenvoudig en veilig contact met uw eigen arts of andere zorgverlener. Wanneer uw e-mailadres en uw mobiele telefoonnummer correct geregistreerd zijn in ons systeem, ontvangt u na het maken van uw eerste afspraak een uitnodiging voor deze app.

Hulp nodig bij het PatiëntenPortaal of BeterDichtbij?

Neem contact op met de Digihulp van CuraMare via digihulp@curamare.nl of 0187 89 10 10 (tijdens kantooruren).

Vergoeding van uw zorgkosten

Niet alle zorg in het ziekenhuis wordt vergoed door uw zorgverzekeraar. U betaalt ook altijd de hoogte van uw eigen risico. Vraag vooraf bij uw zorgverzekeraar of uw behandeling in ons ziekenhuis vergoed wordt.



Foldernummer: D06
Laatst bijgewerkt op: 04-05-2023




Gerelateerde informatie:

Deze website maakt gebruik van cookies. Lees onze cookieverklaring .
Gezien